Команда

Ідея: Анна Артеменко

Методологія: Анна Артеменко, Дмитро Гераскін

Аналітика: Дмитро Гераскін, Дар’я Іванова

Інтерпретація даних: Валерія Бедім

Завантажити дослідження в PDF

З дослідження ви дізнаєтеся

  1. Яка ємність онлайн-ринку металочерепиці та профнастилу в Україні?
  2. Які зміни відбулися на ринку починаючи з весни 2020 року?
  3. Які тренди в онлайн-попиті на покрівельні та облицювальні матеріали?
  4. Як обирають металочерепицю і профнастил українці в Інтернеті і які фактори вибору для них важливі?
  5. Які частки ринку в попиті основних виробників і магазинів-продавців?

Акценти дослідження

  • Ринок металочерепиці та профнастилу зростаючий. З точки зору продажів в онлайні він – один з небагатьох, на який введення карантинних обмежень вплинув позитивно. Починаючи з весни 2020 року ринок почав зростати втричі швидше, що створює передумови до збереження високого темпу зростання і в майбутньому.
  • Висока частка комерційного попиту свідчить про те, що з боку потенційних покупців вже сформована готовність замовляти металочерепицю і профнастил в Інтернеті. Цей фактор варто враховувати продавцям і виробникам при формуванні системи маркетингу в онлайні.
  • Для прийняття рішення з боку потенційного покупця важливі чинники географії, бренду виробника, а у випадку з металочерепицею – і країни-виробника. Якщо ці фактори, а також інші знання про потенційного покупця будуть закладені в основу маркетингу виробника або магазину, ймовірність збільшення потоку продажів зросте.

Динаміка і ємність ринку

Ємність ринку металочерепиці та профнастилу за три роки, з липня 2018 року по червень 2021 року, збільшилася у 2,6 раза.

Переломним став період березень-квітень 2020 року – попит в онлайні різко пішов вгору. Введення карантинних обмежень стало стимулом до зміни звичної моделі поведінки українців. Ті, хто раніше обирав металочерепицю і профнастил в офлайні були змушені перейти в онлайн.

Також на графіку простежуються сезонні зміни попиту в літній і зимовий періоди.

Мал. 1. Динаміка попиту на металочерепицю та профнастил в Україні, липень 2018 – червень 2021

 

З таблиці нижче ми можемо бачити темп зміни попиту від року до року.

ПеріодКількість попитуТемп зростання р/р, %
Липень 2018- Червень 20192 424 900
Липень 2019- Червень 20203 147 00029,8%
Липень 2020- Червень 20216 294 700100%

Табл. 1. Темп зростання попиту на металочерепицю та профнастил, липень 2018 – червень 2021

Як шукають металочерепицю і профнастил в Інтернеті

Весь попит в Інтернеті можна розділити на три категорії:

 

  • загальний – характеризує рівень інтересу до продукту в онлайні. Наприклад “металочерепиця”, “профнастил київ” та ін.
  • інформаційний – це питання, проблеми й допоміжна інформація на тему. Наприклад “як обрати металочерепицю”, “види профнастилу” та ін.
  • комерційний – містить однозначно виражений намір купити продукт. Наприклад “купити металочерепицю”, “профнастил ціна” та ін.

 

Структура попиту на металочерепицю та профнастил є відмінною в порівнянні з іншими ринками. Основна відмінність – це висока частка комерційного попиту – 38,8%.

Такий розподіл попиту говорить про те, що Інтернет став одним з основних джерел для покупки товару. Наприклад, для інших ринків це зазвичай 15-20% від загальної кількості попиту.

Мал. 2. Структура попиту на металочерепицю та профнастил, липень 2020 – червень 2021

 

60% користувачів шукають металочерепицю і профнастил в Інтернеті без уточнення свого наміру (наприклад, просто вводячи в рядок пошуку наступні слова і словосполучення “металочерепиця” або “профнастил київ” ін.).

Це природна картина, яка може говорити про зацікавленість продуктом в цілому.

Водночас частка інформаційного попиту вкрай мала – 1,3%. Це означає, що користувачі не розуміються на специфіці продукту, тому вони вважають за краще шукати інформацію, формулюючи свій запит дуже абстрактно.

Попит на металочерепицю та профнастил

Порівнюючи попит на металочерепицю та профнастил, ми бачимо, що їхня динаміка і темп росту різні.

Так, попит на профнастил має стабільний тренд з незначним сплеском в березні-квітні 2020 року, що зображає зміни на ринку в цілому. Сумарно кількість користувачів, які цікавляться даним продуктом, за три роки зросла в 1,7 раза – в середньому з 1,64 млн до 2,74 млн на рік.

Така ситуація може свідчити про те, що українці й раніше (до весни 2020) обирали профнастил в онлайні, при цьому введення карантинних обмежень тільки зміцнило таку модель пошуку.

Тренд попиту на металочерепицю відрізняється. До березня 2020 цей продукт практично не мав попиту в онлайні – в середньому до 700 тис. Запитів за рік.
За останній рік ситуація значно змінилася. У порівнянні з 2018 попит на даний продукт виріс більш ніж на 450% і зараз становить в середньому 3,3 млн запитів на рік. При цьому явно виражені сезонні сплески – в жовтні та травні.

Таким чином, загальне зростання ринку металочерепиці та профнастилу відбувається переважно внаслідок зростання попиту на один продукт – металочерепицю.

Мал. 3. Динаміка попиту на продукти “металочерепиця” та “профнастил”, липень 2018 – червень 2021

 

ПеріодКількість попиту на металочерепицюТемп зростання, %Кількість попиту на профнастилТемп зростання, %
Липень 2018- Червень 2019596 7101 635 720
Липень 2019- Червень 2020847 92042,10%2 088 71027,69%
Липень 2020- Червень 20213 307 370290,06%2 741 31031,24%

Табл. 2. Темп зростання попиту на продукти “металочерепиця” та “профнастил”, липень 2018 – червень 2021

Де купують металочерепицю і профнастил українці

Спеціалізовані магазини і маркетплейси

Уточнюють магазин при пошуку металочерепиці та профнастилу в середньому 9,5 тис. користувачів в місяць – це всього 1,8% від загальної кількості попиту. Вага даного фактора залишається практично незмінною протягом останніх трьох років і не є суттєвим при виборі.

У ТОП-10 за кількістю попиту увійшли наступні магазини.

Мал. 4. Динаміка попиту на металочерепицю та профнастил з уточненням магазину, липень 2018 – червень 2021

 

Розподіл попиту з уточненням по магазину виглядає наступним чином.

Мал. 5. Розподіл попиту на металочерепицю та профнастил з уточненням магазину, липень 2020 – червень 2021

 

Маркетплейси

Уточнення маркетплейса також є скоріше допоміжним чинником. В середньому його використовує не більше 1 000 користувачів щомісяця – це всього 0,2% від загальної кількості попиту.

Ймовірно, це пов’язано з високою вимогою надійності до продавця.

Маркетплейс% від загального попиту на маркетплейси
olx95%
prom3,80%
rozetka0,90%

Табл. 3. Розподіл попиту на металочерепицю та профнастил з уточненням маркетплейсу, липень 2018 – червень 2021

Яких виробників металочерепиці і профнастилу обирають покупці

Бренд виробника є більш вагомим фактором, ніж магазин. 7% користувачів Інтернету (це 296 тис. осіб у 2021 році), які шукають металочерепицю і профнастил, обирають товар за принципом “бренд = характеристика продукту”.

При цьому, вони вважають за краще не розбиратися у властивостях товару, про що свідчить низька частка інформаційного попиту.

Як ми бачимо на графіку, сплеск попиту на металочерепицю та профнастил починаючи з весни 2020 року багато в чому пов’язаний з різким зростанням уваги до одного з виробників.

Мал. 6. Динаміка попиту на металочерепицю та профнастил з уточненням виробника, липень 2018 – червень 2021

 

Продукцію інших виробників українці стали питати набагато частіше починаючи вже з січня 2021 року.

Мал. 7. Динаміка попиту на металочерепицю та профнастил з уточненням виробника (без бренду Ruukki), липень 2018 – червень 2021

 

Розподіл попиту на товари з уточненням виробника виглядає наступним чином.

Мал. 8. Розподіл попиту на металочерепицю та профнастил з уточненням виробника, липень 2020 – червень 2021

Що важливо для українців при пошуку металочерепиці в Інтернеті

Одним з факторів вибору для 3,5% користувачів, які цікавляться цією темою, є вид металочерепиці. Це 190,8 тис. осіб у 2021 році.

Про популярність видів металочерепиці свідчить діаграма нижче.

Мал. 9. Розподіл попиту з уточненням виду металочерепиці, липень 2020 – червень 2021

 

З початку 2021 року різко набув значення фактор використання металочерепиці. Його стали вказувати в рядку пошуку 25,5 тис. осіб на місяць. Причому фактор сформульований досить однозначно – це “дах” або “покрівля”. Наприклад, “металочерепиця для даху”.

Найвагоміший фактор для українців при пошуку металочерепиці – це місто. Частка попиту з його згадкою становить 10,5% від загальної ємності ринку.
Причому важливість цього чинника злетіла з весни 2020 року за рахунок Києва. В середньому за цей період Київ в рядку пошуку вказували понад 568 тис. осіб.

Мал. 10. Динаміка попиту на металочерепицю з уточненням міста, липень 2018 – червень 2021

 

Країна-виробник – також вагомий фактор вибору. З весни 2020 року його використовували 469 тис. осіб.

Як видно з діаграми нижче, українці в абсолютній більшості випадків вважають за кращу металочерепицю з Фінляндії.

Мал. 11. Розподіл попиту на металочерепицю з уточненням країни-виробника, липень 2020 – червень 2021

Як і для чого шукають профнастил в Інтернеті

На відміну від металочерепиці, види профнастилу українці практично не шукають. Цей фактор при пошуку вказують всього близько 6 тис. осіб на місяць.

На діаграмі нижче представлені види профнастилу, які фігурують в запитах.

Мал. 12. Розподіл попиту з уточненням виду профнастилу, липень 2020 – червень 2021

 

Зі способами застосування профнастилу ситуація зворотня. Частка попиту з зазначенням цього фактора – 9,2% від загальної кількості. Це в середньому трохи більш як 64 тис. осіб в місяць з початку 2021 року.

Динаміка попиту з зазначенням цього фактора виглядає наступним чином.

Мал. 13. Динаміка попиту з уточненням способу застосування профнастилу, липень 2018 – червень 2021

 

На діаграмі нижче відображено розподіл попиту на профнастил з уточненням способу застосування.

Мал. 14. Розподіл попиту на профнастил з уточненням способу застосування, липень 2020 – червень 2021

 

На відміну від металочерепиці, попит на профнастил з зазначенням міста розподілений по регіонах України більш рівномірно. Якщо порівняти географічний фактор із загальною динамікою попиту на профнастил, стає зрозуміло, що українці більше звикли обирати та купувати профнастил через Інтернет в порівнянні з металочерепицею.

Тому онлайн-попит вже сформований не тільки в Києві, як у випадку з металочерепицею, але і в інших регіонах України

Мал. 15. Розподіл попиту на профнастил з уточненням міста, липень 2020 – червень 2021

 

На відміну від металочерепиці, українці однозначно вважають за краще профнастил українського виробництва.

При цьому даний фактор практично не має ваги – навіть в пік сезону 2021 року його використовували близько 3 тис. осіб на місяць.

Мал. 16. Розподіл попиту на профнастил з уточненням країни-виробника, липень 2020 – червень 2021

 

Дослідження базується на основі даних Google.