Команда
Ідея: Анна Артеменко
Методологія: Анна Артеменко, Наталія Загорій, Дмитро Гераскін
Аналитика: Дмитро Гераскін, Владислав Крейда
Інтерпретація даних: Наталія Загорій
З дослідження ви дізнаєтеся
- Якими є динаміка та кількість попиту на онлайн-ринку автомобілів в Україні?
- Які зміни відбулись на цьому ринку і які є тренди в попиті?
- У чому полягає “національна особливість” пошуку автомобілів в Інтернеті?
- У яких містах і країнах українці шукають автомобілі?
- Які бренди шукають українці в онлайні та хто з них лідер за комерційним попитом?
- Яким є рівень інтересу до старих автомобілів в онлайні?
- Який тренд демонструє онлайн-попит на електрокари серед українців?
Акценти дослідження
- Онлайн-попит на автомобілі в Україні вже декілька років демонструє зростаючий тренд. При цьому темп зростання залишається стабільно високим – понад 23% на рік. А введення карантинних умов напочатку весни 2020 року сприяло підвищенню інтересу до теми. Таким чином, на даний момент сформовані передумови для збереження поточної тенденції й в майбутньому.
- Частка комерційного попиту на автомобілі в онлайні також зростає. Водночас темп зростання попиту з висловленим наміром покупки, продажу або оренди автомобіля з середини 2020 року уповільнився на 5,8%. З іншого боку, карантинні обмеження 2020 року спровокували короткостроковий стрибок комерційного попиту у 1,7 раза. Тож можна зробити припущення, що повторення подібних заходів в майбутньому дасть аналогічний ефект.
- Українці надають перевагу певним брендам авто. Серед них є один беззаперечний лідер і трійка найбільш популярних брендів. Водночас найбільшу частку комерційного попиту має бренд, що знаходиться на 7-ій позиції за популярністю. А найвищий темп росту – у бренда на 5-ій позиції за популярністю.
- Особливістю комерційного попиту на бренди є те, що його частка у випадку з деякими бюджетними автомобілями є феноменально високою. Вона сягає 42%, 46%, 62% або навіть 68% від загальної кількості попиту на певний бренд.
- Починаючи з середини 2018, за три роки, відбулася зміна країни-лідера в попиті на автомобілі, що були у вжитку. Якщо три роки тому це були Литва і Польща, то зараз – США. Частка попиту із зазначенням цієї країни в усьому обсязі попиті на уживані автомобілі на середину 2021 року становила 27%.
- Попит на електрокари за три роки зріс у 2 рази та станом на середину 2021 року становив 1,3% від загального обсягу попиту на автомобілі в Інтернеті. Тренд залишається зростаючим, що створює передумови до зростання попиту на цей тип авто надалі.
- Серед категорії електрокарів є один бренд-лідер з часткою комерційного попиту, що перевищує середню на ринку.
- Як і раніше, сайти-агрегатори відіграють значну роль у формуванні авторинку і створюють його специфіку. У жителів України сформована асоціація “питання з авто-агрегатор”. Про це свідчить висока частка онлайн-попиту на такі сайти – 41,5% в загальному обсязі.
Динаміка та ємність ринку
Попит на автомобілі в Інтернеті за три роки, з липня 2018 року по червень 2021 року, виріс в 1,5 раза . Це один з наймасовіших онлайн-ринків в Україні. І карантинні обмеження тільки підштовхнули інтерес українців до теми.
Всього за останній рік, з липня 2020 року по червень 2021 року автомобільною тематикою в Інтернеті цікавилися майже 472 млн разів.
Мал. 1. Динаміка онлайн-попиту на автомобілі в Україні, липень 2018 – червень 2021
З таблиці нижче ми бачимо, що попит на онлайн-ринку авто зростає стабільно і досить високими темпами.
Період (1 рік) | Кількість попиту на рік | Темп зростання |
Липень 2018 – Червень 2019 | 308 342 800 | – |
Липень 2019 – Червень 2020 | 381 740 000 | 23,8% |
Липень 2020 – Червень 2021 | 471 795 400 | 23,6% |
Табл. 1. Динаміка ємності онлайн-ринку авто за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Тренд інтересу до купівлі авто в Інтернеті
Весь обсяг попиту на авто в Інтернеті можна розділити на дві категорії:
- загальний – характеризує рівень інтересу до теми авто. Це запити виду “підбір авто харків”, “авто ріа”, “VW” та ін.
- комерційний – містить однозначно виражений намір купити автомобіль. Це запити виду “купити фіат добло”, “BMW ціна” та ін.
За останній рік (період липень 2018 – червень 2021) частка комерційного попиту на авто від загальної кількості становила 10,2% . Це середній показник для українських онлайн-ринків.
Динаміка комерційного попиту відображена на графіку нижче.
Мал. 2. Динаміка комерційного онлайн-попиту на автомобілі в Україні за три роки, липень 2018 – червень 2021
Окремо зазначимо, що порівняно з ринком в цілому комерційний попит зростає трохи повільніше: за останні три роки він збільшився у 1,43 рази. Уповільнення темпу зростання за останній рік становило 5,8%.
Період (1 рік) | Кількість комерційного попиту на рік | Темп зростання |
Липень 2018 – Червень 2019 | 33 364 800 | – |
Липень 2019 – Червень 2020 | 40 802 700 | 22,3% |
Липень 2020 – Червень 2021 | 47 527 500 | 16,5% |
Табл.2. Темп зростання комерційного попиту на автомобілі в Інтернеті за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Основна частка комерційного попиту пов’язана з покупкою авто: нею цікавляться близько 3 млн разів на місяць (36 млн разів на рік) . Це 78,8% від всього обсягу комерційного попиту.
Мал. 3. Динаміка комерційного онлайн-попиту на автомобілі в Україні з уточненням за наміром, липень 2018 – червень 2021
Із введенням карантинних обмежень українці почали активно стежити за цінами на авто онлайн. Кількість таких запитів в період з квітня 2020 по серпень 2020 зросла в 1,7 рази (в середньому з 200 тис. до 347 тис. запитів на місяць). І цей тренд не спадає.
Якщо до пандемії попит на продаж авто був циклічним із піковим інтересом наприкінці осені-напочатку зими, то з 2020 року циклічність стала менш виразною. А сам попит за три роки знизився на 9%.
Незмінною залишається динаміка попиту на оренду авто – вона зберігає сезонність зі сплесками в літній період. В середньому оренду авто шукають понад 120 тис. разів на місяць, це 3% від комерційного попиту в цілому.
Рис.4. Динаміка комерційного онлайн-попиту на автомобілі в Україні без покупки, липень 2018 – червень 2021
Специфіка пошуку автомобілів в Інтернеті
В українців сформувалася стійка звичка шукати автомобілі онлайн через спеціалізовані майданчики. Понад 16,2 млн користувачів щомісяця вирішують свої питання шляхом “потрібно авто = агрегатор”. Таким чином, агрегатори забирають понад 41,5% всього онлайн-попиту на авто*.
При цьому 15,4 млн запитів на місяць (а це 95% всього попиту, пов’язаного з агрегаторами) розподілено між двома великими порталами.
На графіку нижче представлений тренд попиту на ТОП-10 агрегаторів в тематиці авто.
Мал. 5. Динаміка онлайн-попиту на автоагрегатори за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Із грудня 2019 року в Україні почав почав стрімко зростати інтерес до агрегатора Copart. Це відображає й зростаючий тренд на авто з США в цілому. За три роки пов’язаний з Copart попит зріс мало не вдвічі (+ 98,9%). В середньому українці шукають його понад 200 тис. разів на місяць.
Мал. 6. Динаміка онлайн-попиту на ТОП-10 агрегаторів без двох лідерів, за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Відзначимо, що разом із назвою агрегатора тільки у 3,9% випадків українці вказують певне місто. Це близько 630 тис. запитів на місяць або майже 7,6 млн запитів на рік. Дана характеристика пошуку говорить про те, що уточнюючі критерії найчастіше використовуються вже безпосередньо на сайті агрегатора.
Частки попиту із згадуванням певних міст у зв’язці з агрегаторами можна побачити на діаграмі нижче. У 50,7% випадків з таким уточненням вказують 5 великих міст (в середньому 318 тис. запитів на місяць або 3,8 млн запитів на рік).
Мал. 7. Розподіл онлайн-попиту за уточнюючим фактором – місту з прив’язкою до агрегатора, липень 2020 – червень 2021
*У дослідженні не враховано агрегатор Автобазар – відповідний брендовий попит неможливо відокремити від загального (користувачі шукають як агрегатор, так і розташування автобазарів у своєму місті, користуючись однаковими формулюваннями).
Країни і міста-лідери в пошуку авто
Без зв’язки з агрегаторами українці згадують міста або країни при пошуку авто в Інтернеті в 6,6% випадків – в середньому близько 2,6 млн разів на місяць (31,2 млн разів на рік). Це дає нам підстави відзначити даний фактор як такий, що має велику важливість під час пошуку.
0,9 млн разів на місяць – вказують країну або частину світу.
1,7 млн разів на місяць – місто або інший населений пункт.
Динаміка і популярність попиту на авто з різних країн відображена на графіку нижче.
Мал. 8. Динаміка онлайн-попиту на ТОП-10 країн, що згадуються під час пошуку авто, за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Найбільшою популярністю незмінно користуються авто з України: їх шукають в Google понад 320 тис. разів на місяць. За три роки такий вид попиту виріс на 6% (з 272,5 тис. до 288 тис. запитів на місяць).
Попит на авто з США за три роки зріс на 33% (з 89 тис. запитів на місяць до 119 тис.). При цьому стрибок зростання припав на квітень-травень 2020. Тоді ж стався спад інтересу до авто з Литви, Польщі та Німеччини.
В цілому на інтерес до авто з США, Литви, Польщі та Німеччини припадає практично половина всього попиту зі згадуванням країн (48,2% – в середньому 433 тис. запитів на місяць).
Мал. 9. Структура онлайн-попиту на авто зі згадуванням країн, липень 2020 – червень 2021
ТОП-5 міст, де шукають авто в онлайні, є таким самим, як і в випадку з агрегаторами. При цьому найчастіше українці шукають авто в столиці – понад 254 тис. разів на місяць. У Харкові – близько 243 тис. разів.
Мал. 10. Структура онлайн-попиту на авто з прив’язкою до міста, липень 2020 – червень 2021
Онлайн-попит на бренди автомобілів
Українці шукають бренди автомобілів практично в 50% випадків, коли проявляють інтерес до теми. Це понад 19,4 млн разів на місяць або 232,8 млн разів на рік.
Динаміку попиту на 10 найбільш популярних брендів авто ви побачите на графіку нижче.
Мал. 11. Динаміка онлайн-попиту на ТОП-10 брендів в українців за три роки, липень 2018 – червень 2021
Лідером за кількістю попиту в Інтернеті є Volkswagen – його шукають близько 1,4 млн разів на місяць або 17,4 млн разів на рік.
Однак за темпами зростання онлайн-попиту лідирує інший бренд – Toyota: +59,68% у 2021 році.
ТОП-10 автомобільних брендів за кількістю попиту представлений в таблиці нижче.
Бренд | Кількість попиту, червень 2018 – липень 2019 | Зміна попиту р/р, % | Кількість попиту, червень 2019 – липень 2020 | Зміна попиту р/р, % | Кількість попиту, червень 2020 – липень 2021 | Зміна попиту р/р, % |
Volkswagen | 8 186 700 | – | 11 845 700 | 44,7% | 17 374 200 | 46,7% |
Mercedes | 7 081 000 | – | 10 321 700 | 45,8% | 15 262 300 | 47,9% |
BMW | 6 339 500 | – | 10 419 900 | 64,4% | 15 184 000 | 45,7% |
Toyota | 6 328 200 | – | 9 137 000 | 44,4% | 14 589 800 | 59,7% |
Renault | 6 238 700 | – | 8 879 400 | 42,3% | 12 228 700 | 37,7% |
Ford | 5 023 900 | – | 7 762 900 | 54,5% | 11 835 400 | 52,5% |
ВАЗ | 8 171 600 | – | 9 699 400 | 18,7% | 11 549 300 | 19,1% |
Audi | 4 786 100 | – | 6 623 000 | 38,4% | 10 499 000 | 58,5% |
Nissan | 4 032 800 | – | 5 545 400 | 37,5% | 8 399 700 | 51,5% |
Kia | 3 313 000 | – | 4 481 300 | 35,3% | 6 983 200 | 55,8% |
Табл. 3. Кількість і темп зростання онлайн-попиту на ТОП-10 брендів автомобілів, липень 2018 – червень 2021
Комерційний попит на бренди автомобілів
Понад 2,2 млн брендових запитів на місяць – “комерційні”. Вони містять висловлений намір купити/продати/орендувати авто. Це 11% від усього попиту на автомобілі, що містить бренд.
За липень 2020-червень 2021 обсяг комерційного попиту на бренди авто становив 26,4 млн запитів.
Динаміка комерційного попиту на ТОП-10 брендів авто представлена на графіку нижче. Відзначимо, що порівняно з показником попиту на бренди в цілому, тут інший лідер.
Мал. 12. Динаміка комерційного онлайн-попиту на ТОП-10 брендів автомобілів серед українців, липень 2018 – червень 2021
Найчастіше разом із висловленим наміром купити/продати/орендувати українці шукають в Інтернеті ВАЗ – понад 440 тис. разів на місяць або 5,3 млн разів на рік.
Без ВАЗ динаміка комерційного онлайн-попиту на бренди авто виглядає наступним чином.
Мал. 13. Динаміка комерційного онлайн-попиту на бренди без ВАЗ, липень 2018 – червень 2021
Лідером за темпами зростання комерційного попиту за липень 2020 – червень 2021 також є Toyota.
Бренд | 2018 – 2019 | % | 2019 – 2020 | % | 2020 – 2021 | % |
ВАЗ | 3 937 900 | – | 4 638 900 | 17,8% | 5 247 900 | 13,1% |
Volkswagen | 1 113 400 | – | 1 466 400 | 31,0% | 1 881 400 | 28,3% |
Renault | 906 300 | – | 1 327 200 | 46,4% | 1 679 900 | 26,6% |
Mercedes | 823 400 | – | 1 123 800 | 36,5% | 1 419 300 | 26,3% |
Toyota | 548 400 | – | 765 200 | 39,5% | 1 147 600 | 50% |
BMW | 526 300 | – | 748 900 | 42,3% | 1 057 400 | 41% |
Ford | 534 100 | – | 751 500 | 40,7% | 1 019 800 | 35,7% |
Opel | 614 700 | – | 782 000 | 27,2% | 945 000 | 20,8% |
Audi | 520 600 | – | 674 100 | 29,5% | 905 500 | 34,3% |
Skoda | 486 700 | – | 675 200 | 38,7% | 842 800 | 24,8% |
Табл. 4. Кількість і темп зростання комерційного попиту на ТОП-10 брендів автомобілів за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Окремо відзначимо, що для бюджетних автомобілів іноді характерна феноменально висока частка комерційного попиту. У деяких випадках вона сягає 42%, 46%, 62% або навіть 68% від загальної кількості попиту на певний бренд.
Частку комерційного попиту за всіма брендам автомобілів, які українці шукають в Інтернеті, можна побачити на діаграмі нижче.
Мал. 14. Частка комерційного онлайн-попиту на бренди автомобілів. Період липень 2020 – червень 2021
Рівень інтересу до вживаних автомобілів
Понад 1,35 млн разів на місяць українці шукають вживані авто в Інтернеті, безпосередньо вказуючи цей фактор в рядку пошуку. Це 3,66% всього попиту на авторинку, що відповідає 16,2 млн запитів на рік.
Як попит на вживані авто змінювався протягом трьох останніх років, можна побачити на графіку нижче.
Мал. 15. Динаміка онлайн-попиту на вживані авто за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Українці шукають вживані авто, використовуючи різні типи запитів:
- безпосередньо з “вживані” + уточнюючі фактори (“вживаний ніссан “, “ціни на вживаний бмв”);
- назва агрегаторів, які спеціалізуються на продажі вживаних автомобілів (“copart”, “авто пліус купити”);
- назва країн, звідки б вони хотіли доставку авто (“авто з Європи”, “купити авто сша”)*.
* Дана категорія може містити частку попиту на нові автомобілі, однак формулювання запитів не дозволяють визначити це однозначно.
Найчастіше вживані авто українці шукають в США. Всього за три роки тренд виріс на 31% (в середньому з 87 тис. до 115 тис. запитів на місяць).
Також за три роки попит на авто з Литви знизився на 59% (із 136 тис. до 56 тис. запитів на місяць).
Ще більш суттєве зниження інтересу в українців відбулося стосовно авто з Польщі – такий попит за три роки впав на 62% (із 122 тис. до 45 тис. запитів на місяць).
Мал. 16. Динаміка онлайн-попиту на вживані авто з урахуванням геофактора за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
В цілому США, Литва, Німеччина – лідери за інтересом до вживаних авто. Разом вони збирають 53% всього попиту із зазначенням геофактора (в середньому близько 300 тис. запитів на місяць).
Мал. 17. Розподіл онлайн-попиту на вживані авто із зазначенням геофактора, липень 2020 – червень 2021
Для порівняння: частка попиту на нові автомобілі (запити виду “авто з салону”, “новий мерседес” та ін.) – всього 0,2% (близько 77 тис. запитів на місяць або 924 тис. запитів на рік). Це означає, що під час пошуку нових авто онлайн українці більше керуються іншими критеріями – назвою бренду, агрегатора, зазначенням міста.
Попит на електрокари
Українці шукають електрокари в Інтернеті в середньому 511 тис. разів на місяць (6,1 млн разів на рік). Це 1,3% від загального попиту на онлайн-ринку автомобілів.
Порівняно з 2018 роком, інтерес до електрокарів збільшився у 2 рази. Тренд залишається зростаючим, що створює передумови до зростання попиту на цей тип авто і в майбутньому.
Мал. 18. Динаміка онлайн-попиту на електрокари за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Найбільш популярний електрокар серед українців – Tesla. В середньому цей бренд шукають в Google понад 275 тис. разів на місяць або 3,3 млн разів на рік. При цьому частка комерційних запитів на Tesla вище середньої на ринку – 18,6% (понад 51 тис. запитів на місяць або 612 тис. запитів на рік).
Мал. 19. Динаміка онлайн-попиту на ТОП-10 електрокарів по брендам, липень 2018 – червень 2021
Другий за популярністю бренд електрокарів – BMW. З 2018 року кількість попиту на електрокари BMW збільшилась на 116% (з 31 до 67 тис. запитів на місяць).
Однак найшвидший за темпом зростання бренд електрокарів – Porsche. Попит на нього за три роки зріс на 1250% (з 1,7 тис. запитів до 24 тис. запитів на місяць).
Динаміка попиту на електрокари без лідера виглядає наступним чином.
Мал. 20. Динаміка онлайн-попиту на ТОП-10 електрокарів по брендам без лідера, липень 2018 – червень 2021
Попит на ТОП-5 брендів електромобілів зростає з року в рік з колосальною швидкістю. Це говорить про те, що частка попиту на електромобілі буде тільки зростати, і все більше українців будуть шукати автомобілі з електродвигуном.
Бренд | Червень 2018 – Липень 2019 | % | Червень 2019 – Липень 2020 | % | Червень 2020 – Липень 2021 | % |
Tesla | 1 446 000 | – | 2 243 800 | 55,2% | 3 379 600 | 50,6% |
BMW | 316 600 | – | 400 600 | 26,5% | 758 200 | 89,3% |
Nissan | 450 700 | – | 437 400 | -2,9% | 466 800 | 6,7% |
Porsche | 23 600 | – | 150 400 | 536,9% | 288 000 | 91,6% |
Audi | 22 000 | – | 50 400 | 128,7% | 98 400 | 95,2% |
Табл. 5. Темп зростання попиту на автомобілі в Інтернеті за 3 роки, липень 2018 – червень 2021
Дослідження зроблено на основі даних Google.