Із дослідження ви дізнаєтеся

  • як змінився попит на доставку продуктів і готової їжі в Україні після введення карантину;
  • які сервіси доставки, ресторани і супермаркети шукають українці;
  • які можливості для бізнесу відкриває поточна ситуація.

 

Висновки зроблені на основі даних за період з квітня 2019 по березень 2020 (1 рік).

Як ми це зробили?

Ми зібрали весь попит в Україні за запитами сервісів доставки, доставки готової їжі і продуктів. Також ми проаналізували зміни трендів станом на кінець березня 2020 року. При зборі статистичних даних ми враховували всі запити, сумарна кількість яких у березні перевищувала 1000.

Весь попит ми розділили на тематичні кластери.

  • Сервіси доставки – в цей кластер увійшли запити зі згадками назв сервісів доставки (наприклад “глово” чи “glovo”, а також зипити виду “назва сервісу + доставка” (наприклад, “убер ітс доставка”).
  • Доставка продуктів – в цей кластер увійшли загальні запити виду “замовлення продуктів” або “доставка продуктів”, а також запити виду “назва магазину” (наприклад, “фоззі”), “назва магазину + доставка” (наприклад, “ашан доставка”) і схожі.
  • Доставка готової їжі – в цей кластер увійшли загальні запити виду “доставка їжі” або “доставка готової їжі”, а також запити виду “назва ресторану” (наприклад, “руккола”), “назва ресторану + доставка” (наприклад, “мафія + доставка”)

 

У дослідженні не враховані дані по кількості завантаження мобільних застосунків і замовлень через них. Також не враховані дані по рекламному попиту.

Що вийшло?

Дослідження показало, що у другій половині березня 2020 року відбувся значний стрибок попиту на ринку. Крім того, на ньому з’явилися нетипові гравці.

Сервіси доставки

На підставі того, як змінився попит у другій половині березня, можна однозначно відповісти на питання: які сервіси доставки є для українців компаніями першого вибору?

Динаміка брендового попиту

джерело даних – Google

 

Сумарний брендовий попит на сервіси доставки від лютого до березня 2020 року зріс на 119%. У березні сервіси доставки шукали в Google майже 700 тисяч людей, тоді як у лютому – трохи більше 300 тисяч.

 

Сервіс доставкиСічень’20Зміни, %Лютий’20Зміни, %Березень’20Зміни, %
zakaz.ua

104320

-27%

113810

9%

374600

229%

glovo

133380

-13%

155540

17%

243550

57%

uber eats

19230

8%

23600

23%

39080

66%

mister.am

11300

-1%

11480

2%

16940

48%

menu.ua

8310

-8%

8300

0%

11660

40%

екіпаж-сервіс

960

-9%

9600%

1210

26%

Всього277500-17%31369013%687040

119%

джерело даних – Google

 

За рік, у період із квітня 2019 до березня 2020, попит на сервіси доставки зріс у 2,7 разів. Дані представлені у таблиці нижче.

 

Сервіс доставкиКвітень’19Травень’19Червень’19Липень’19Серпень’19Вересень’19Жовтень’19Листопад’19Грудень’19Січень’20Лютий’20Березень’20
zakaz.ua70300736607073079580777808525097670109520143050104320113810374600
glovo134130172280173430158470139810175790184390151460153250133380155540243550
uber eats251202204020840214501534014840197601849017850192302360039080
mister.am894095509010914096908910106901132011470113001148016940
menu.ua996099008980898097909630120801172090308310830011660
екіпаж-сервіс2600262025502850233024102070136010509609601210
Всього251050290050285540280470254740296830326660303870335700277500313690687040

джерело даних – Google

У дослідженні не враховані дані щодо попиту на сервіс Raketa, оскільки Google їх не надає. За інформацією служби підтримки Google (далі – цитата), “це пов’язано з тим, що слово “ракета” має кілька значень, серед яких також і різновид озброєння. У зв’язку із цим, це слово знаходиться у системному переліку “чутливих” слів. Тому система Google не дивиться на те, у якому контексті використовується це слово при перегляді результатів статистики і відображає дані у обмеженому режимі”.

У той же час, Google тренди дають можливість побачити, що динаміка популярності сервісу Raketa збільшилася із початку 2020 року.

джерело даних – Google Trends

Неочевидні гравці

Під час проведення дослідження ми звернули увагу, що існує попит на доставку продуктів і їжі у поєднанні з непрофільними брендами. У деяких випадках він суттєво збільшився у березні. Таку динаміку ми виявили у трьох компаній: Rozetka, OLX і Нова пошта.

У зв’язку зі специфікою їх діяльності ми брали до уваги тільки дані по тематичному попиту виду “назва компанії + доставка продуктів/їжі”.

Попит на доставку продуктів

джерело даних – Google

Дані зміни попиту з початку 2020 року представлені у таблиці нижче.

Сервіс доставкиСічень’20Різниця, %Лютий’20Різниця, %Березень’20Різниця, %
Розетка

210

-50%27029%11200

4048%

Нова пошта

50

-44%7040%930

1229%

Олх

140

-22%22057%190

-14%

джерело даних – Google

 

Таким чином, ми спостерігаємо як із початком карантину сформувався попит на послуги доставки від компаній, що були першими у виборі в інших купівельних нішах.

Це приклад того, як сила бренду виводить компанії у зону конкуренції із сервісами доставки, супермаркетами і ресторанами.

Динаміка попиту на доставку продуктів і їжі за квітень 2019 – березень 2020 наступна:

 

Сервіс доставкиКвітень’ 19Травень’ 19Червень’ 19Липень’19Серпень’19Вересень’19Жовтень’19Листопад ’19Грудень ’19Січень’ 20Лютий’ 20Березень’ 20
Розетка

240

230210200210200190230420210270

11200

Нова пошта

30

30205040402040905070

930

Олх

120

140110120110110110140180140220

190

джерело даних – Google

 

Той факт, що у вибірку не увійшли інші неочевидні гравці, може означати, що люди раніше не асоціювали їх із доставкою продуктів та їжі. Або попит на цю послугу формується виключно всередині самого сервісу, а у рядок пошуку Google користувачі вводять просто назву бренду.

З іншого боку, під час підготовки дослідження ми звернули увагу на те, що у сервісу Kabanchik.ua збільшилась кількість пропозицій по доставці їжі і продуктів на сайті. Також сервіс Prom.ua запустив окремий розділ на сайті “Prom. Гастроном”.

Можна припустити, що попит у зв’язці з цими брендами ми зможемо побачити у статистиці за квітень.

Висновки розділу

  1. Попит на послуги сервісів доставки протягом березня зріс практично на 120%.
  2. У ніші визначились два безумовних лідера.
  3. У березні почав формуватися споживацький попит на доставку продуктів і їжі від лідерів інших ніш. Можна прогнозувати, що цей сегмент протягом найближчих місяців буде рости як у кількості попиту, так і у кількості гравців.

Доставка продуктів

У сегменті доставки продуктів ми відслідкували такі фактори:

 

  • динаміку загального попиту (наприклад, запити виду “доставка продуктів”, “замовити продукти онлайн”, “інтернет магазин продуктів”, “купити продукти онлайн”);
  • динаміку популярності магазинів, де українці шукали можливість замовити продукти онлайн (запити виду “назва магазину” або “доставка + назва магазину”).

 

Характер попиту у цій категорії такий: у 92% випадків українці шукають доставку продуктів, вказуючи тільки назву магазину у зв’язці із послугою (наприклад, “доставка новус”). І тільки 8% попиту містить виключно послугу – наприклад, “доставка продуктів”.

Попит на доставку продуктів

джерело даних – Google

 

Загальний попит на доставку продуктів у березні різко підскочив угору порівняно із лютим на 1445%.

У таблиці наведені дані запитів користувачів, що містять певні слова.

Характер і динаміка попиту

джерело даних – Google

 

Як ми бачимо на графіку, людям у 7 разів звичніше шукати в Інтернеті “доставку продуктів”, ніж “замовлення продуктів”.

Сумарно у березні можливість доставки або замовлення онлайн шукали в Google більше 150 тисяч людей, тоді як у лютому – всього біля 10 тисяч.

 

Тип послугиСічень’20Різниця, %Лютий’20Різниця, %Березень’20Різниця, %
доставка

6900

-7%756010%124510

1547%

замовити

1000

-16%123023%17700

1339%

інтернет магазин

730

-16%700-4%5450

679%

купити

460

-18%400-13%5100

1175%

Всього

9090

-9%98909%152760

1445%

джерело даних – Google

 

Усього за рік, із квітня 2019 по березень 2020 попит на доставку продуктів онлайн зріс у 19,6 разів.

 

Тип послугиКвітень’19Травень’19Червень’19Липень’19Серпень’19Вересень’19Жовтень’19Листопад’19Грудень’19Січень’20Лютий’20Березень’20
доставка

5890

5970592067706070625063806690740069007560

124510

замовити

840

7908307908008209801070119010001230

17700

інтернет магазин

680

810640710720620640660870730700

5450

купити

360

310360390380290370470560460400

5100

Всього

7770

78807750866079707980837088901002090909890

152760

джерело даних – Google

 

Таблиця із ТОП-10 найпопулярніших запитів дає можливість побачити, що у березні 2020 українці найчастіше шукали доставку продуктів із зазначенням конкретних міст. Серед лідерів за динамікою – Київ, Львів і Запоріжжя.

 

Ключове словоСічень’20Різниця, %Лютий’20Різниця, %Березень’20Різниця, %
доставка продуктов киев

1000

0%10000%33100

3210%

доставка продуктов

480

0%4800%9900

1963%

доставка продуктов харьков

480

-19%59023%8100

1273%

доставка продуктов на дом

390

0%48023%5400

1025%

доставка продуктов днепр

260

-33%32023%5400

1588%

доставка продуктів львів

140

0%17021%5400

3076%

доставка продуктов одесса

320

-18%39022%4400

1028%

доставка продуктов запорожье

140

-18%1400%4400

3043%

заказ продуктов онлайн

110

22%14027%3600

2471%

заказ продуктов на дом киев

110

-21%14027%3600

2471%

Всього

3430

-9%385012%83300

2064%

джерело даних – Google
Запити в таблиці подані мовою оригіналу дослідження.

 

У сумі Київ згадується у 44,06% найпопулярніших запитів.

Магазини

Динаміка попиту на доставку продуктів із конкретних магазинів також показує різкий стрибок у березні 2020 року. У таблиці представлена динаміка запитів виду «доставка продуктів + назва магазину».

 Зміна попиту на магазини

джерело даних – Google

Загальний попит на доставку продуктів із конкретних магазинів від лютого до березня зріс на 733% – із трохи більше 28 тисяч до майже 236 тисяч запитів.
Лідерами із динаміки є АТБ, харківська мережа Rost і “МегаМаркет”.

У таблиці нижче представлені магазини і торгові мережі, доставку з яких українці запитували у березні частіше 390 разів.

 

Бренд компаніїСічень’20Різниця, %Лютий’20Різниця, %Березень’20Різниця, %
ашан

7380

-30,83%79207%69540

778%

метро

6760

-31,02%72507%51270

607%

сільпо

3750

-21,71%39305%31950

713%

атб

450

-8,16%4602%22920

4883%

fozzy

4610

-31,70%3730-19%22040

491%

novus

1860

-19,48%18600%15460

731%

таврія в

1140

-16,79%990-13%8170

725%

rost

340

-5,56%3709%4880

1219%

мегамаркет

420

-22,22%4200%4050

864%

фуршет

220

22,22%

2200%1430

550%

копійка

660

15,79%7006%1420

103%

фора

260

4,00%190-27%1310

589%

обжора

160

-20,00%18013%950

428%

vova

50

-28,57%9080%390

333%

Всього

28060

-26,83%283101%235780

733%

джерело даних – Google

 

Загальний попит на доставку продуктів із магазинів за рік зріс у 9,87 разів.

Попит на бренди при пошуку доставки продуктівКвітень’19Травень, 19Червень, 19Липень, 19Серпень, 19Вересень, 19Жовтень, 19Листопад, 19Грудень, 19Січень, 20Лютий, 20Березень, 20
ашан

7370

73906270627065006510772081201067073807920

69540

метро

4710

5060509053605640573058907070980067607250

51270

сільпо

2730

2750292030103090288031203590479037503930

31950

атб

270

290280290300280360390490450460

22920

fozzy

4210

4650416043403870416042605100675046103730

22040

novus

1370

1300136012601350132014601640231018601860

15460

таврія в

1120

8401000102096083087098013701140990

8170

rost

450

370360370340280350330360340370

4880

мегамаркет

430

370310350340330350380540420420

4050

фуршет

310

270270330240220210170180220220

1430

копійка

520

430460460490360460460570660700

1420

фора

150

160210210150160190190250260190

1310

обжора

200

1208013015090100150200160180

950

vova

50

70507070909070705090

390

Всього

23890

24070228202347023490232402543028640383502806028310

235780

джерело даних – Google

ТОП-10 торгових мереж, які покупці згадують як у зв’язці із доставкою продуктів, так і без цієї зв’язки, представлені на графіку нижче.

ТОП 10 магазинів

джерело даних – Google

Сумарний брендовий попит на супермаркети від лютого до березня 2020 року зріс на 77%. У березні торгові мережі шукали в Google майже 1,8 млн людей, тоді як у лютому – трохи більше 1 млн людей.

 

Бренд компанії

Січень’20Різниця, %Лютий, 20 Різниця, %Березень, 20

Різниця, %

метро

218070

-35,01%2238603%450500

101%

ашан

150990

-33,92%136950-9%331130

142%

сільпо

251450

-17,99%224250-11%301460

34%

novus

89450

-23,53%892000%152110

71%

fozzy

53980

-27,83%50310-7%115340

129%

фора

55200

-6,12%583606%69050

18%

мегамаркет

36170

-27,54%35470-2%65770

85%

еко маркет

65890

4,24%60960-7%64560

6%

атб

26480

-18,12%264500%59440

125%

копійка

33200

1,07%31640-5%52380

66%

таврія в

17870

-22,77%182402%30640

68%

фуршет

17850

-18,04%178900%24120

35%

vova

14100

4,29%14000-1%21830

56%

обжора

7810

-33,25%78000%13540

74%

gastronom

5810

-18,51%4830-17%6170

28%

продуктофф

1150

-17,27%11500%5560

383%

rost

340

-5,56%3709%4880

1219%

Всього

1045810

-24,14%1001730-4%1768480

77%

джерело даних – Google

В цілому брендовий попит на супермаркети за рік зріс у 2,14разів.

Бренд компаніїКвітень’19Травень’19Червень’19Липень’19Серпень’19Вересень’19Жовтень’19Листопад’19Грудень’19Січень’20Лютий’20Березень’20
метро

167800

169070172170179430205120206560208010227210335560218070223860

450500

ашан

110560

111550109600127890130410132450160800167970228500150990136950

331130

сільпо

203590

207800205930209870238560213740248310252000306620251450224250

301460

novus

77850

7784072040717907690082320870301012401169708945089200

152110

fozzy

44370

43190432904979042840414704791052800748005398050310

115340

фора

39290

42140434604593050630502505426053110588005520058360

69050

мегамаркет

32950

40220351303062031100307703597035070499203617035470

65770

еко маркет

40310

40200367204148039590408405015054630632106589060960

64560

атб

20450

22630269303356028350221102422023660323402648026450

59440

копійка

29360

29470265202774026930292002942031160328503320031640

52380

таврія в

15630

16130172902116019710170101840019380231401787018240

30640

фуршет

19640

20660172101797018810174601818018160217801785017890

24120

vova

12260

11390102401151010180110601246011630135201410014000

21830

обжора

6780

71307150770075807440732076701170078107800

13540

gastronom

4820

5820485048305840586048404880713058104830

6170

продуктофф

1010

1340102012201040133012501250139011501150

5560

rost

450

370360370340280350330360340370

4880

Всього

827120

84695082991088286093393091015010088801062150137859010458101001730

1768480

джерело даних – Google

Під час дослідження ми звернули увагу на те, як змінювався попит на доставку продуктів із магазинів у залежності від подій, що пов’язані з карантином.
На графіку нижче можна побачити різкі стрибки динаміки популярності запитів на доставку продуктів. Ці стрибки датовані 21-23 березням, коли з’явилися новини про обмеження на користування громадським транспортом. Динаміка трійки лідерів за кількістю попиту характерна для всіх супермаркетів.

Тренды из Google

джерело даних – Google Trends
Запити на графіку подані мовою оригіналу дослідження.

У той же час торгові мережі по-різному використали стрибок зміни попиту.
Деякі отримали частку ринку завдяки стійкій силі бренду та системі доставки, що вже існує. Другі швидко підлаштувалися під ситуацію і спровокували вибухову динаміку попиту. Треті відреагували на вже сформований попит. Так, на початку квітня своя доставка продуктів з’явилася одразу в кількох мереж – “Фора”, “Сільпо” і “Ашан”.

Висновки розділу

  1. Сплеск попиту на доставку продуктів у березні 2020, з одного боку, можна охарактеризувати як ситуативний. З іншого боку, він задає тренд на подальше зростання ринку.
  2. Той факт, що люди шукають доставку продуктів із прив’язкою до назви конкретних торгових мереж або навіть вказуючи тільки назву торгової мережі, говорить про сформовану купівельну звичку. У ТОП-3 найпопулярніших брендів, а також у рейтингу за попитом “доставка + бренд” – одні й ті ж компанії.
  3. На прикладі окремих торгових мереж, ми бачимо, як сила бренду у поєднанні з швидкою реакцією на підвищення попиту дає можливість швидко зайняти суттєву частку ринку.

Доставка готової їжі

У цьому сегменті ми досліджували, як українці шукають доставку готової їжі в Інтернеті і хто є ключовими гравцями на цьому ринку.
 
Ми відслідкували наступні фактори:

 

  • динаміку загального попиту за запитами виду “доставка їжі”, “замовити їжу”;
  • ресторани, в яких українці шукали можливість замовити їжу онлайн (запити виду “назва ресторану”, “назва ресторану + доставка їжі”, “назва ресторану + замовити їжу”).

 

Характер попиту в цій категорії такий: у березні у 84,7% випадків українці шукали доставку їжі, вказуючи послугу (“доставка”) у зв’язці з назвою ресторану. 15,3% попиту містить виключно послугу – наприклад, “доставка їжі”.

Характер попиту

При пошуку доставки готової їжі українці використовують не тільки саме слово “їжа”, але і певні види страв. Найчастіше у поєднанні з “доставкою” зустрічаються слова, що представлені на графіку нижче.

Зміна попиту на їжу

Джерело даних – Google
Як ми бачимо, у березні суттєво зріс попит “доставка їжі”, у той самий час як попит на піцу і суші лише дещо коливався.
Сумарний попит у категорії від лютого до березня 2020 зріс на 18%.

 

КатегоріяСічень, 20Різниця, %Лютий, 20Різниця, %Березень, 20Різниця, %
їжа

106330

2%1077401%162890

51%

суші

93920

-4%11340021%103920

-8%

піца

71950

-5%69980-3%78270

12%

роли

1000

-8%123023%1170

-5%

Всього

273200

-2%2923507%346250

18%

 

За період з квітня 2019 по березень 2020 сумарний попит у категорії зріс на 42,5%.

 

КатегоріяКвітень, 19Травень, 19Червень, 19Липень, 19Серпень, 19Вересень, 19Жовтень, 19Листопад, 19Грудень, 19Січень, 20Лютий, 20Березень, 20
їжа

98100

97420100170105650108700100120103920106400104220106330107740

162890

суші

76590

775207861085190924908951093770993209756093920113400

103920

піца

67400

69110728707423074250686807276069260759507195069980

78270

роли

820

80080084092084011201110109010001230

1170

Всього

242910

244850252450265910276360259150271570276090278820273200292350

346250

 

ТОП-10 найпопулярніших запитів дає можливість побачити, що у березні 2020 українці часто шукали саме “доставку їжі” у зв’язці з конкретним містом. Позитивна динаміка спостерігалась також у “доставці піци”, на відміну від “доставки суші”, де динаміка нульова або мінусова.

 

ТОП-10 ключових слівСічень’20Різниця, %Лютий’20Різниця, %Березень’20Різниця, %
доставка еды киев

12100

0%121000%22200

83%

доставка еды

6600

0%810023%14800

83%

доставка еды харьков

8100

23%81000%9900

22%

заказать пиццу

6600

0%66000%8100

23%

доставка суши киев

6600

0%810023%8100

0%

доставка еды одесса

6600

0%66000%8100

23%

суши доставка

6600

-19%810023%6600

-19%

заказать суши киев

5400

0%660022%6600

0%

доставка суши

4400

0%660050%6600

0%

доставка еды днепр

4400

0%44000%6600

50%

Всього

67400

0%7530012%97600

30%

Запити на графіку подані мовою оригіналу дослідження.

Попит на доставку з ресторанів

На графіку представлена динаміка попиту на доставку їжі із найпопулярніших ресторанів.

Ресторани за попитом на доставку

За рік, у період із квітня 2019 по березень 2020, попит на ТОП-10 ресторанів, які шукали в Інтернеті за запитом “доставка + бренд”, зріс незначно, у 1,37 разів.

 

РесторанКвітень, 19Травень, 19Червень, 19Липень, 19Серпень, 19Вересень, 19Жовтень, 19Листопад, 19Грудень, 19Січень, 20Лютий, 20Березень, 20
mcdonalds

7610

35990293402672026430256702629025820265502525025080

39690

dominos

7610

1094013960912083107850101901180010690912010090

16370

mafia

9000

10350104309820914091201044010270108601088012360

11830

kfc

5530

4420589046204340510048805250495052405100

9200

євразія

5320

6210596056305730642067007290737065707220

7950

суші wok

2360

2780283036702860312031104370380043303900

4260

япошка

2170

4440334030303830498048803920472057705940

3720

mamamia

1210

1240128014901720131020302580174015801850

2680

mister cat

1670

2000237021702160228025102700280022502270

2340

муракамі

2420

1810180020802060205018202410238026502480

2140

Всього

73040

80180772006835066580679007285076410758607364076290

100180

 

Окремо ми розглянули 12 ресторанів, кількість запитів яких у березні перевищувала 1 тис. Сумарний попит на доставку із них від лютого до березня 2020 зріс на 31%.

У березні ресторани із доставкою шукали в Google більше 103 тис. людей, тоді як у лютому – біля 79 тис. людей. Найбільша динаміка попиту – у McDonalds, Dominos і KFC.

 

РесторанСічень, 20Різниця, %Лютий, 20Різниця, %Березень, 20Різниця, %
mcdonalds

25250

-5%25080-1%39690

58%

dominos

9120

-15%1009011%16370

62%

mafia

10880

0%1236014%11830

-4%

kfc

5240

6%5100-3%9200

80%

євразія

6570

-11%722010%7950

10%

суші wok

4330

14%3900-10%4260

9%

япошка

5770

22%59403%3720

-37%

mamamia

1580

-9%185017%2680

45%

mister cat

2250

-20%22701%2340

3%

муракамі

2650

11%2480-6%2140

-14%

pesto cafe

900

-29%148064%1530

3%

tarantino

970

4%10609%1330

25%

Всього

75510

44%788304%103040

31%

 

Повний перелік ресторанів, доставкою із яких українці цікавилися в Google більше 20 разів за місяць, представлений у розгорнутій таблиці нижче.

 

РесторанКвітень, 19Травень, 19Червень, 19Липень, 19Серпень, 19Вересень, 19Жовтень, 19Листопад, 19Грудень, 19Січень, 20Лютий, 20Березень, 20
mcdonalds

35750

35990293402672026430256702629025820265502525025080

39690

dominos

7610

1094013960912083107850101901180010690912010090

16370

mafia

9000

10350104309820914091201044010270108601088012360

11830

kfc

5530

4420589046204340510048805250495052405100

9200

євразія

5320

6210596056305730642067007290737065707220

7950

суші wok

2360

2780283036702860312031104370380043303900

4260

япошка

2170

4440334030303830498048803920472057705940

3720

mamamia

1210

1240128014901720131020302580174015801850

2680

mister cat

1670

2000237021702160228025102700280022502270

2340

муракамі

2420

1810180020802060205018202410238026502480

2140

pesto cafe

1150

11901360132010509901220142012709001480

1530

tarantino

900

8408609208709008908609309701060

1330

якіторія

810

79071091088010607508009808901200

1010

руккола

640

520530520430530530640540660660

830

япона хата

440

7207205107801100860830810670710

700

суші папа

140

330200260280480480490510530440

630

сушія

620

7305305306008309701170820640780

620

papa john

280

290280250260240320270310460400

550

sushi master

310

300310410360370400360540540510

460

хачапурі і вино

280

260190260220220240270270240270

350

компот

130

120110140160180140200230150130

290

pizza33

130

140180110180160120120140130220

270

watatsumi

230

300240420440470330310250290350

220

мацурі

70

907050909017090110110110

210

smilepizza

40

50604050508010012012090

150

sushi delivery

50

20303050505070704050

90

sushi 33

70

8012025012080501302209060

90

smile food

70

80809011090130160140120110

80

суші дім

10

10203020402030201030

40

холодильник

20

30103040302020202030

20

Всього

79430

87070838107543073570758608062084750841608122084980

109650

Брендовий попит на ресторани

На графіку видно динаміку брендового попиту на ТОП-10 ресторанів, що фігурують як у зв’язці з послугою доставки, так і без неї. Суттєвих коливань у березні 2020 не спостерігається.

Ресторани за брендовим попитом

Цікаво, що у рейтинг потрапили не тільки загальнонаціональні мережі ресторанів, такі як McDonalds, Dominos і “Євразія”, але і одна локальна – “Япошка” (тільки Харків).

Сумарний брендовий попит на популярні ресторани від лютого до березня 2020 зменшився на 9%.

 

РесторанСічень, 20Різниця, %Лютий, 20Різниця, %Березень, 20Різниця, %
mcdonalds330540-4%320760-3%3502209%
dominos298950-10%3095204%3166502%
євразія218690-3%26181020%185190-29%
mafia161490-3%19861023%173020-13%
суші wok157840-2%18785019%160390-15%
kfc94680-2%11971026%99070-17%
sushi master8062024%11687045%94050-20%
япошка91430-2%957805%89410-7%
mamamia682701%67850-1%716606%
mister cat74410-21%752901%58210-23%
Всього1576920-3%175405011%1597870-9%

 

За рік, у період із квітня 2019 по березень 202, попит на ТОП-10 ресторанів, які шукали в Інтернеті за брендовими запитами виду “назва ресторану”, зріс незначно, у 1,24 рази.

 

РесторанКвітень, 19Травень, 19Червень, 19Липень, 19Серпень, 19Вересень, 19Жовтень, 19Листопад, 19Грудень, 19Січень, 20Лютий, 20Березень, 20
mcdonalds298780351910341350358530388410334730365270345260345260330540320760350220
dominos240880262540272280270680257360285790331030327090332680298950309520316650
євразія206970215540188950212330211830221270224320227050225680218690261810185190
mafia133240143030139550141320140360144780161960161400165800161490198610173020
суші wok110480126960112220131570135210134820159100159840161230157840187850160390
kfc94050931301342609830095230923309537092640963509468011971099070
sushi master2593028190292903505041980444805195062790648208062011687094050
япошка630706504064790653806952079220917409347093060914309578089410
mamamia556506242056060555605889061160654106533067370682706785071660
mister cat615307287073940722107043075180885708711093630744107529058210
Всього129058014216301412690144093014692201473760163472016219801645880157692017540501597870

 

Лідерами як із брендового попиту, так і за запитами, куди входить доставка, є McDonalds, Dominos і “Євразія”. На даний момент кожен із цих ресторанів можна назвати компанією першого вибору для своєї аудиторії. Однак є вірогідність, що позиції “Євразії” можуть змінитися у зв’язку з тим, що вона припинила роботу на період карантину.

Розгорнутий перелік ресторанів, назвами яких українці цікавляться більше 1 тис разів у місяць, представлений у розгорнутій таблиці нижче.

 

РесторанКвітень, 19Травень, 19Червень, 19Липень, 19Серпень, 19Вересень, 19Жовтень, 19Листопад, 19Грудень, 19Січень, 20Лютий, 20Березень, 20
mcdonalds298780351910341350358530388410334730365270345260345260330540320760350220
dominos240880262540272280270680257360285790331030327090332680298950309520316650
евразия206970215540188950212330211830221270224320227050225680218690261810185190
mafia133240143030139550141320140360144780161960161400165800161490198610173020
суши wok110480126960112220131570135210134820159100159840161230157840187850160390
kfc94050931301342609830095230923309537092640963509468011971099070
sushi master2593028190292903505041980444805195062790648208062011687094050
япошка630706504064790653806952079220917409347093060914309578089410
mamamia556506242056060555605889061160654106533067370682706785071660
mister cat615307287073940722107043075180885708711093630744107529058210
smile food354203377038720394903999038520396904000045490447104873041260
руккола345904860040840296602519022220262602355022800274602825029230
pesto cafe321803378029510333203424031640363004054038540372403773026200
сушия254502676026390272902743027810311303417030710286603271024560
мураками220502252021550221302196022000222202282024910260703083023810
якитория176701769017570179901926019530233102126023440257103158023650
япона хата203802208020630206402108025380255802449023740236402983023240
pizza33195402400020120206102052020700233702531025220232002318023140
papa john183501942016420193601900018830195202003020070203101893021170
smilepizza81708330823084408570993010260103708750103201204014250
sushi 331063010900903089308980921091601102010710105901271012550
хачапури и вино165401514013970172101725016930170901792017720167002034011660
tarantino8210856077808760778084608370826094809570904011120
суши дом455045904590456056205610678067908280833083508280
компот894099001103011530112808750919087709350852088208090
суши папа5610563054106080678068108760835078308840112507960
мацони507061306010704059606080642068306830626069705850
watatsumi271032803290342034903450408035704010404042603270
ниндзя суши5801470142011501150990770640810114035903040
pizzacat109012501550146019701550160016301800173019001800
Всього158831017454301716750175000017767201778160196458019583001986370191996021350901922000

Варто зазначити, що ресторани по-різному відреагували на карантин.

Деякі, як “Євразія”, припинили роботу, не дивлячись на наявний попит на доставку.
Інші вийшли на суміжний ринок та організували доставку продуктів харчування (Mafia, BEEF meat & wine, PapaFeta та ін.).
Треті стали пропонувати набори ready-to-cook для самостійного приготування популярних страв (GRANO, “Любимый дядя” та ін..).
Четверті спростили меню доставки на користь оптимізації процесів і бюджету клієнтів (Мережа ресторанів Діми Борисова, “Італійська редакція” та ін.).
Мережа “Чорноморка” організувала ресторан онлайн, де відвідувачі можуть не тільки замовити їжу, але й проконсультуватися з офіціантом.

Висновки розділу

З огляду на відсутність вибухової динаміки у цьому сегменті, можна припустити, що після початку карантин українці прогнозовано зосередились на продуктах першої необхідності. Попит на доставку з ресторанів матиме відстрочений характер.

У той же час, динаміка попиту на “доставку їжі” суттєво відрізняється від попиту на страви та ресторани. Це може бути пов’язано з особливостями пошуку, коли люди під “їжею” мають на увазі замовлення продуктів.

Після запровадження обмежувальних заходів ресторани були змушені внести зміни у бізнес-моделі. Чи правильним був їх вибір у період із другої половини березня 2020, покажуть наступних кілька місяців.

Висновки дослідження

Дослідження показало, що попит на послуги сервісів доставки, а також на доставку продуктів у березні 2020 суттєво зріс. На ринок вийшли компанії, котрі вже мають перші позиції в інших сегментах, змогли швидко зорієнтуватися і перенести частину “брендової ваги” у новий для себе сегмент. Можна очікувати, що доля цих компаній буде тільки рости на ринку, що досліджувався.

Вірогідно, що у квітні і у наступні кілька місяців попит на послуги доставки продуктів із супермаркетів та через сервісні служби, продовжить зростати. Однак такої стрімкої динаміки, як у березні 2020, не буде.

Після закінчення обмежувальних заходів слід очікувати відтоку частини клієнтів служб доставки. З іншого боку, сформується споживацька звичка замовляти продукти та їжу через ці сервіси. Тому частина нових клієнтів залишиться.

Попит на доставку їжі із ресторанів у березні для більшості гравців на ринку суттєво не змінився. З іншого боку, через специфіку бізнесу, ресторани змушені вводити нові послуги (як набори ready-to-cook), входити у нові ніші (як доставка продуктів) або шукати креативні рішення. Згодом це може призвести до появи нових ніш та зміни стандартів ресторанної сфери.

При використанні матеріалів цього дослідження посилання на першоджерело обов’язкове