Команда
Ідея: Анна Артеменко
Методологія: Анна Артеменко, Наталія Загорій, Дмитро Гераскін
Аналітика: Дмитро Гераскін
Інтерпретація даних: Анна Артеменко, Наталія Загорій
Коментарі: Андрій Павленко, директор департаменту консалтингу “Делойт” в Україні
З дослідження ви дізнаєтеся
- Як змінився попит в Інтернеті на банківські послуги та мікрокредити в Україні починаючи з 2019 року
- Як впливали на цю сферу карантинні обмеження
- Які банківські послуги жителі України шукають найчастіше та як змінюється цей тренд
- Які банки та мікрофінансові організації набирають популярності в онлайні серед українців
- Наскільки цікавими для наших співвітчизників є необанки
Дослідження побудоване на основі даних Google. Воно відображає особливості та обсяг інтересу жителів України до послуг, які надають фінансові організації.
Конфігурація попиту говорить про те, що з точки зору українців банки та мікрофінансові організації є рівноправними конкурентами при виборі кредиту – найбільш популярної послуги у цій сфері в онлайні.
Таке сприйняття відрізняється від класичного уявлення про сферу фінансових послуг. Водночас воно відображає зміни у сприйнятті банків з боку наших співвітчизників, а також світовий тренд інтенсивного розвитку сфери мікрокредитів.
Акценти дослідження
- Кількість попиту на фінансові послуги та компанії в інтернеті з початку 2019 року трохи коливається. Невеликі просідання в періоди карантинних обмежень згодом компенсуються зростаючим інтересом до теми.
- Необанки стають дедалі цікавішими для українців. При цьому висхідний тренд попиту здебільшого формує один гравець – лідер.
- Найчастіший запит при пошуку інформації на тему фінансових послуг – просто назва організації. Це свідчить про стійку асоціацію жителів України “бренд = фінансова послуга / інформація”.
- У 94,2% випадків, коли українці шукають певну фінансову послугу, предметом пошуку є кредит. При цьому в абсолютній більшості випадків запит на послугу пов’язують з назвою організації.
- ТОП-10 фінансових компаній, назви яких жителі України асоціюють із кредитами, – це мікрофінансові організації. Вони забирають 67% усього попиту на кредити в онлайні.
- Банки шукають по-іншому – майже завжди тільки за назвою. Це говорить про характер попиту: боротьба за увагу клієнта відбувається на рівні бренду.
- Найпопулярніші категорії для кредитування в попиті – це гроші. На високих позиціях в ТОП-10 також авто, техніка, нерухомість і меблі.
Що шукають українці у сфері фінансових послуг
Найчастіше жителі України шукають в інтернеті кредити. З січня 2019 до вересня 2021 попит на них виріс на 24% (з 5,4 млн запитів до 6,7 млн запитів).
У десятці найбільш масових – також попит на квитки, ЕЦП, дитячу картку та іпотеку.
На графіку нижче наведена динаміка інтересу до найбільш популярних послуг, пов’язаних із банківською сферою. Це запити типу “банк+розстрочка”, “назва банку+квитки”, “назва мікрокредитної організації+кредит”.
Мал. Динаміка онлайн-попиту на послуги, що надаються банками і МФО, січень 2019 – вересень 2021
Без попиту на кредити динаміка виглядає так.
Мал. Динаміка онлайн-попиту на послуги, що надаються банками і МФО, без кредитів, січень 2019 – вересень 2021
Структура попиту на фінансові послуги в онлайні виглядає наступним чином:
94,2 % – попит на кредит (в середньому 6,9 млн запитів/міс);
3,2 % – попит на розстрочку (в середньому 240 тис запитів/міс);
0,9 % – попит на депозити (в середньому 65 тис запитів/міс)
1,7% – інші послуги, які шукають разом з банками. Це можуть бути непрофільні послуги, проте користувачі інтернету асоціюють їх із банківськими організаціями (наприклад, електронний цифровий підпис, оплата комунальних послуг, купівля квитків та ін.).
Мал. Розподіл онлайн-попиту на фінансові послуги, 2021 рік.
96% українців, які цікавляться кредитом в онлайні, шукають кредит грошима. В середньому це 6,2 млн запитів на місяць.
На графіку представлена динаміка попиту на ТОП-10 категорій, з якими українці пов’язують інтерес до кредитів і розстрочки.
Мал. Динаміка попиту на найпопулярніші категорії для отримання кредиту серед українців, січень 2019 – вересень 2021
Друга за популярністю категорія – кредит на авто. Її українці шукають в інтернеті у середньому 100 тис разів на місяць. Вплив першого локдауну навесні 2020 на топові категорії для кредитування та динаміку змін можна побачити на графіку нижче.
Мал. Динаміка онлайн-попиту на популярні категорії кредитування (без кредиту грошима), січень 2019 — вересень 2021
У 87,8% випадків українці шукають кредити у поєднанні з назвами банків і мікрофінансових організацій (близько 6,1 млн запитів на місяць). Це попит типу “бренд+кредит”, “бренд+отримати гроші на карту”.
ТОП-10 найпопулярніших організацій у цій категорії – мікрофінансові організації. Сумарна частка цих десяти компаній – 67% усього онлайн-попиту на послугу кредитування (в середньому 4,16 млн запитів на місяць).
Слід зазначити, що модель взаємодії з банками щодо кредитування може бути іншою і оминати або передбачати менше пошуку в інтернеті.
На графіку нижче представлена динаміка попиту на найпопулярніші організації з точки зору українців, у зв’язці типу “кредит+організація”.
Мал. Динаміка онлайн-попиту на ТОП-10 компаній разом з кредитами, січень 2019 — вересень 2021
З початку 2019 року найбільш стрімку динаміку зростання згадок разом із послугою кредитування демонструє бренд, що займає 6-у позицію в ТОПі.
Це створює передумови для зміцнення його позицій і в майбутньому. Водночас динаміка бренду-лідера вже другий рік поспіль іде донизу, що може бути пов’язано зі зростаючою конкуренцією.
Бренд | 2019 (I півріччя) | % | 2019 (II півріччя) | % | 2020 (I півріччя) | % | 2020 (II півріччя) | % | 2021 (I півріччя) | % |
Moneyveo | 1 434 232 | – | 1 701 030 | 18,60% | 1 461 653 | -14,07% | 1 173 140 | -19,74% | 1 065 247 | -9,20% |
Швидко Гроші | 365 237 | – | 461 980 | 26,49% | 492 937 | 6,70% | 524 405 | 6,38% | 664 987 | 26,81% |
MyCredit | 257 837 | – | 418 440 | 62,29% | 387 458 | -7,40% | 359 877 | -7,12% | 442 720 | 23,02% |
CreditPlus | 162 632 | – | 332 970 | 104,74% | 352 972 | 6,01% | 369 717 | 4,74% | 369 065 | -0,18% |
АлексКредит | 509 842 | – | 540 560 | 6,03% | 481 983 | -10,84% | 367 722 | -23,71% | 337 033 | -8,35% |
Credit 7 | 7 318 | – | 143 100 | 1855,36% | 208 012 | 45,36% | 264 672 | 27,24% | 350 838 | 32,56% |
CreditKasa | 277 437 | – | 329 940 | 18,92% | 337 147 | 2,18% | 398 995 | 18,34% | 408 800 | 2,46% |
Zecredit | 113 880 | – | 197 885 | 73,77% | 181 333 | -8,36% | 170 962 | -5,72% | 220 000 | 28,68% |
Miloan | 139 772 | – | 161 025 | 15,21% | 180 122 | 11,86% | 210 672 | 16,96% | 221 880 | 5,32% |
УкрПозика | 25 577 | – | 518 220 | 1926,14% | 273 975 | -47,13% | 99 562 | -63,66% | 93 743 | -5,84% |
Табл. Динаміка зміни онлайн-попиту від півріччя до півріччя на ТОП-10 компаній-лідерів у послугах кредитування серед українців, січень 2019 — вересень 2021
Розстрочку українці в більшості випадків шукають не вказуючи, в якому банку або через якого посередника хотіли б її отримати (наприклад, інтернет-магазин, банк або маркетплейс). Такий попит пов’язують із компанією-лідером всього в 1,6 % випадків від загального інтересу до розстрочки. Це говорить про те, що жителі України переважно звикли отримувати інформацію на цю тему в інший спосіб, не через пошук Google.
Коментар Андрія Павленка, “Делойт” в Україні:
У багатьох країнах зараз бум концепції “buy now, pay later”. Україна також рухається в цьому тренді.
Активні гравці на цьому полі – мікрофінансові організації. У світі є безліч стартапів, які просувають таку діяльність, ґрунтуючись на соціальній позиції: «ми допомагаємо отримати гроші тим, хто раніше не міг їх отримати». Йдеться про кредити на товари тривалого користування, які людина не може купити з однієї зарплати (наприклад, холодильник або телевізор). Водночас вони не вимагають значних вкладень, як, наприклад, купівля квартири.
Це перспективна та складна сфера водночас. Її розвиток залежатиме від позиції регулятора: як і наскільки він впливатиме на мікрофінансові організації.
Популярність українських банків в Інтернеті
Бренд банку – один із найвагоміших чинників при пошуку фінансових послуг в онлайні. Наведені нижче дані свідчать про те, що українці досить часто шукають в мережі певні банки.
З усього об’єму онлайн-попиту в сфері фінансових послуг, бренди банків будуть присутні в 79,3% випадків. В середньому це 27 млн запитів на місяць. І це в 3,6 разів більше, ніж попит саме на фінансові послуги, оскільки банки шукають як разом із послугами, так і просто за назвою.
На графіку нижче відображена динаміка популярності в інтернеті банка-лідера з точки зору жителів України. Його частка в загальному обсязі попиту на банки становить 76,7%, в середньому це 20,7 млн запитів на місяць.
Мал. Динаміка онлайн-попиту на популярні банки в Україні, січень 2019 — вересень 2021
Той самий графік без лідера виглядає наступним чином.
Мал. Динаміка онлайн-попиту на популярні банки в Україні (без лідера), січень 2019 — вересень 2021
У першому півріччі 2021 року лише два банки показали позитивну динаміку зростання попиту.
Бренд | 2019 (I півріччя) | % | 2019 (II півріччя) | % | 2020 (I півріччя) | % | 2020 (II півріччя) | % | 2021 (I півріччя) | % |
ПриватБанк | 22 962 250 | – | 22 488 815 | -2,06% | 22 753 610 | 1,18% | 21 484 430 | -5,58% | 20 340 460 | -5,32% |
Ощадбанк | 1 259 585 | – | 1 371 688 | 8,90% | 1 620 335 | 18,13% | 2 060 413 | 27,16% | 1 996 877 | -3,08% |
УкрСибБанк | 596 360 | – | 624 830 | 4,77% | 613 360 | -1,84% | 627 577 | 2,32% | 617 015 | -1,68% |
ПУМБ | 469 883 | – | 488 557 | 3,97% | 483 342 | -1,07% | 495 457 | 2,51% | 471 987 | -4,74% |
Райффайзен Банк | 329 450 | – | 315 057 | -4,37% | 331 102 | 5,09% | 394 080 | 19,02% | 423 275 | 7,41% |
Монобанк | 209 618 | – | 270 183 | 28,89% | 317 957 | 17,68% | 372 520 | 17,16% | 343 243 | -7,86% |
Альфа Банк | 339 493 | – | 374 443 | 10,29% | 359 530 | -3,98% | 352 508 | -1,95% | 330 745 | -6,17% |
ОТП Банк | 248 922 | – | 286 138 | 14,95% | 298 598 | 4,35% | 291 257 | -2,46% | 272 955 | -6,28% |
Сбербанк | 113 073 | – | 121 660 | 7,59% | 123 412 | 1,44% | 168 363 | 36,42% | 138 948 | -17,47% |
А-Банк | 136 795 | – | 129 848 | -5,08% | 131 898 | 1,58% | 130 775 | -0,85% | 144 335 | 10,37% |
Табл. Динаміка зміни онлайн-попиту від півріччя до півріччя на ТОП-10 банків, січень 2019 — вересень 2021
Коментар Андрія Павленка, “Делойт” в Україні:
Навіть за 10 років банки матимуть основні атрибути діяльності: вони залишаться найбільш регульованими організаціями та відповідатимуть за взаєморозрахунки й перерозподіл коштів. У них точно буде набагато менше співробітників усередині й набагато більше технологій для клієнта. Розмова зі співробітником буде якоюсь окремою платною послугою.
Ймовірно, банки розділяться на дві категорії. Одні залишаться великими лідерами ринку і будуватимуть свою репутацію як Банка. Другі створюватимуть колаборації з іншими організаціями, наприклад, торговельними мережами, маркетплейсами. Вони просто обслуговуватимуть фінансові операції та співпрацюватимуть з партнерами, які вміють краще робити маркетинг і швидше дотягуватися до кінцевого клієнта. Їхня роль буде в наданні кредитів, депозитів і швидкій та надійній обробці транзакцій.
Наша країна рано чи пізно прийде до активного впровадження принципів моделі open-banking*. До переходу на неї потрібно готуватись як банкам, так і іншим організаціям. Ця модель підвищує рівень конкуренції за увагу клієнта та задає тренд переосмислення того, що таке банк для клієнта в цілому. Чи потрібно буде клієнтові знати, в якому банку він обслуговується? Думаю, що фізичній особі – ні.
Вже сьогодні, коли ми користуємось Google Pay або Apple Pay в мобільному телефоні, щоб розрахуватися, ми не завжди точно пам’ятаємо, яка картка до нього прив’язана. Межа між платіжним сервісом, банком та послугою почала стиратися – ми просто сплачуємо телефоном. Думаю, що в майбутньому вона зникне повністю, і 80-90% клієнтам буде байдуже, в якому банку вони обслуговуються. Вони не помічатимуть цього. На рішення швидше впливатимуть точка продажів, працедавець або будь-яка інша компанія, де вони захочуть придбати товар або послугу. Але для такої моделі має бути активною роль регулятора, який гарантує безпеку.
Популярність необанків в Інтернеті
Українці цікавляться необанками в інтернеті в середньому близько 550 тис разів на місяць. Це 2% від всього попиту із зазначенням назв банків.
Разом з тим, на графіку нижче ми бачимо зростаючий тренд інтересу до цих організацій.
Мал. Тренд інтересу до необанків в інтернеті, січень 2019 — вересень 2021
Відзначимо, що тренд здебільшого формує один найпопулярніший банк.
Мал. Динаміка онлайн-попиту на необанки з розподілом на бренди, січень 2019 — вересень 2021
Як змінювався попит на необанки з січня 2019 року до вересня 2021 року, можна побачити в таблиці нижче.
Бренд | 2019 (I півріччя) | % | 2019 (II півріччя) | % | 2020 (I півріччя) | % | 2020 (II півріччя) | % | 2021 (I півріччя) | % |
Монобанк | 209 610 | – | 270 155 | 28,88% | 317 928 | 17,68% | 372 460 | 17,15% | 343 173 | -7,86% |
todobank | 84 625 | – | 100 237 | 18,45% | 105 978 | 5,73% | 109 753 | 3,56% | 104 387 | -4,89% |
Sportbank | 692 | – | 4 278 | 518,55% | 18 048 | 321,85% | 61 945 | 243,22% | 61 460 | -0,78% |
izibank | 1 382 | – | 1 508 | 9,17% | 1 915 | 26,96% | 5 398 | 181,90% | 10 638 | 97,07% |
Neobank | 127 | – | 158 | 25,00% | 313 | 97,89% | 572 | 82,45% | 1 398 | 144,61% |
O.Bank | 45 | – | 158 | 251,85% | 4 740 | 2893,68% | 5 498 | 16,00% | 3 277 | -40,41% |
Банк Власний Рахунок | 0 | – | 0 | – | 0 | – | 285 | – | 623 | 118,71% |
Табл. Динаміка попиту на необанки від півріччя до півріччя, січень 2019 — вересень 2021.
Коментар Андрія Павленка, “Делойт” в Україні:
Зараз є декілька трендів у банківській сфері. Перш за все це мобільність і спрощення сервісів для всіх – як для фізичних осіб, так і для юридичних. Це те, на що очікують клієнти.
Також є тренд скорочення мережі відділень. У майбутньому вони будуть переорієнтовані під преміум-сегмент – людей, які готові платити за спілкування зі співробітниками. Інші клієнти будуть переведені в онлайн або в партнерські канали, коли, наприклад, готівку можна отримати в касі супермаркету, а виписку надсилають на електронну пошту.
Попит на мікрофінансові організації
Жителі України цікавляться мікрофінансовими організаціями у середньому близько 6 млн разів на місяць. Це досить суттєва частина онлайн-попиту на фінансові послуги – 17,4%.
На графіку ми бачимо, що інтерес до мікрофінансових організацій знизився в період першої хвилі пандемії (весна 2020 року). Але загалом за неповних три роки інтерес до МФО в онлайні виріс на 29% (з 4,5 млн запитів в січні 2019 до 5,7 млн запитів у вересні 2021).
Мал. Тренд інтересу до МФО в інтернеті за період з січня 2019 до вересня 2021
З точки зору попиту в інтернеті, на ринку мікрокредитів є один явний лідер. Проте його популярність з січня 2019 до вересня 2021 знизилась на 28%
Мал. Динаміка онлайн-попиту на ТОП-10 МФО серед українців за період з січня 2019 до вересня 2021
Найбільше зростання онлайн-попиту показує МФО, яка посідає в ТОП-10 лише 6-е місце. З січня 2019 попит на цей бренд виріс в 588 разів (з 610 запитів на місяць в січні 2019 до 359 тис запитів у вересні 2021).
Бренд | 2019 (I півріччя) | % | 2019 (II півріччя) | % | 2020 (I півріччя) | % | 2020 (II півріччя) | % | 2021 (I півріччя) | % |
Moneyveo | 1 434 242 | – | 1 538 408 | 7,26% | 1 461 665 | -4,99% | 1 173 177 | -19,74% | 1 065 257 | -9,20% |
Швидко Гроші | 365 237 | – | 415 630 | 13,80% | 492 937 | 18,60% | 524 405 | 6,38% | 664 987 | 26,81% |
MyCredit | 257 837 | – | 344 185 | 33,49% | 387 458 | 12,57% | 359 877 | -7,12% | 442 720 | 23,02% |
CreditPlus | 162 632 | – | 250 753 | 54,18% | 352 972 | 40,76% | 369 717 | 4,74% | 369 065 | -0,18% |
АлексКредит | 509 843 | – | 569 547 | 11,71% | 481 983 | -15,37% | 367 722 | -23,71% | 337 035 | -8,35% |
Credit 7 | 7 318 | – | 64 463 | 780,85% | 208 012 | 222,68% | 264 672 | 27,24% | 350 838 | 32,56% |
CreditKasa | 277 437 | – | 289 013 | 4,17% | 337 147 | 16,65% | 398 995 | 18,34% | 408 800 | 2,46% |
Zecredit | 113 880 | – | 156 425 | 37,36% | 181 333 | 15,92% | 170 962 | -5,72% | 220 000 | 28,68% |
Miloan | 139 772 | – | 149 798 | 7,17% | 180 122 | 20,24% | 210 672 | 16,96% | 221 880 | 5,32% |
УкрПозика | 25 577 | – | 227 177 | 788,22% | 273 975 | 20,60% | 99 562 | -63,66% | 93 743 | -5,84% |
Табл. Динаміка зміни попиту від півріччя до півріччя на найпопулярніші серед користувачів інтернету МФО, січень 2019 — вересень 2021
Особливості пошуку фінансових послуг в інтернеті
При пошуку фінансових послуг в інтернеті в 96,7% випадків українці вказують бренд організації, до якої хочуть звернутися (більш ніж 33 млн запитів з 34,1 млн всього онлайн-попиту). Примітно, що серед переліку таких організацій – як банки, так і мікрофінансові структури. Це говорить про те, що з точки зору наших співвітчизників, мікрофінансові організації стали повноцінними гравцями на полі фінансових послуг. Об’єднуючим чинником у даному випадку є послуга кредитування.
На графіку нижче представлена загальна динаміка онлайн-попиту, яка містить два типи запитів:
- зі згадкою назви банку;
- зі згадкою назви МФО.
Фактично, це рейтинг інтересу українців до брендів, що надають фінансові послуги. 62,9% всього попиту на бренди фінансових організацій в онлайні збирає один лідер.
Мал. Динаміка брендового онлайн-попиту на банки і МФО, січень 2019— вересень 2021
На графіку нижче представлені ті самі організації без лідера.
Мал. Динаміка брендового онлайн-попиту на банки і МФО (без лідера), січень 2019— вересень 2021
Розрив між лідером і банком, що займає друге місце за об’ємом попиту, – близько 18,7 млн запитів на місяць (бренд лідера шукають 20,7 млн разів, його найближчого конкурента – близько 2 млн разів).
Більш ніж 1 млн разів на місяць українці шукають найпопулярнішу мікрофінансову організацію (3,3% всього онлайн-попиту на фінансові послуги в інтернеті).
Як розподілений попит між найпопулярнішими фінансовими організаціями з точки зору українців, дивіться на діаграмі нижче.
Мал. Розподіл брендового онлайн-попиту між учасниками ринку фінансових послуг, 2021 рік.
Динаміка онлайн-попиту у сфері банківських послуг і мікрокредитування
Всього українці шукають банківські послуги, мікрокредити і бренди фінансових організацій в інтернеті більше 34 млн разів на місяць. Це один із наймасовіших онлайн-ринків в Україні за кількістю попиту. І, як ми бачимо на графіку нижче, досить стабільний.
Мал. Динаміка онлайн-попиту у сфері фінансових послуг в Україні, січень 2019 — вересень 2021
У таблиці нижче представлені зміни в кількості запитів з інтервалом в одне півріччя.
2019 (I півріччя) | % | 2019 (II півріччя) | % | 2020 (I півріччя) | % | 22020 (II півріччя) | % | 2021 (I півріччя) | % | |
Ринок | 201 402 860 | – | 206 066 610 | 2,32% | 212 733 620 | 3,24% | 205 740 800 | -3,29% | 201 439 670 | -2,09% |
Табл. Зміна кількості онлайн-попиту у сфері фінансових послуг від півріччя до півріччя, січень 2019 — вересень 2021
Дослідження побудоване на основі даних Google та не враховує відомості про активності в мобільних додатках банків та мікрофінансових організацій.
* Open banking («відкритий банкінг») — це концепція, яка полягає у використанні відкритих API у фінансовій сфері. Open banking дає можливість стороннім розробникам створювати послуги та додатки для фінансових інститутів, розширює можливості фінансової прозорості для власників рахунків банківських установ, дозволяє будувати обмін даними про клієнта за його згодою та формувати для нього персональні пропозиції.
( Джерело: Вікіпедія https://bit.ly/3yTnCfM)