Про дослідження

У цій статті ми розглянемо, як змінився онлайн-попит у одній із найконсервативніших сфер – фармацевтичному ритейлі. Із дослідження ви дізнаєтеся:

  1. Як змінився попит на купівлю лікарських засобів в онлайн-аптеках?
  2. Які онлайн-аптеки і сайти-агрегатори ліків є найпопулярнішими?
  3. На які категорії медичних товарів кардинально змінився попит?

Для цього ми оцінили об’єм попиту за такими категоріями:

  • Цільовий попит – загальні запити, що пов’язані з інтернет-аптеками та купівлею ліків онлайн, наприклад “онлайн аптека”, “доставка ліків”, “купити ліки”.
  • Аптеки – брендовий попит на онлайн-аптеки.
  • Агрегатори — брендовий попит на відповідні тематичні ресурси.
  • Попит на окремі категорії популярних товарів – антисептики, ліки від застуди, ГРВІ, кашлю та знеболювальні.

При зборі даних враховувалися запити із частотністю >20 у місяць.

Цільовий попит

У цьому розділі ми побачимо, як змінювалася зацікавленість українців щодо купівлі в інтернет-аптеках. Так до категорії “Цільовий попит” увійшли найзагальніші формулювання, що пов’язані із придбанням лікарських засобів онлайн і пошуком інтернет-аптек: “онлайн аптека”, “доставка ліків”, “купити ліки” та ін.

Динаміка цільового попиту за 2017-2020 рр.

До групи “купити онлайн” увійшли запити виду – “купити онлайн + назва аптеки” або “купити онлайн + ліки”.

Загалом на графіку ми бачимо, що найчастіше користувачі вводять у рядок пошуку запити “інтернет аптека” і “онлайн аптека”.

Також зазначимо, що із лютого до березня сумарна кількість запитів щодо доставки виросла у 5 разів (лютий 4510 vs березень 24 120 запитів).

Цільовий попитЛютийΔ, %БерезеньΔ, %КвітеньΔ, %
1інтернет аптека18 1005,0444 690146,9023 440-47,55
2онлайн аптека8 40015,0739 820374,0517 050-57,18
3доставка ліків3 16018,3514 910371,848 030-46,14
4купити ліки3 9806,998 340109,554 590-44,96
5доставка із аптеки97014,127 360658,763 620-50,82
6пошук ліків3 8405,217 03083,073 920-44,24
7замовити ліки2 1803,325 330144,502 610-51,03
8купити таблетки2 0007,533 15057,502 000-36,50
9замовити таблетки1 2007,142 26088,331 460-35,39
10купити в аптеках1 490-11,831 93029,531 190-38,34
11доставка медикаментів3106,901 640429,03710-56,71
12замовити в аптеці27068,75770185,19370-51,95
13купити онлайн11022,22450309,09140-68,89
14доставка таблеток7040,00210200,00130-38,10
15пошук аптек50-28,57140180,0070-50,00
Всього46 1307,63138 030199,2269 330-49,77

За рік, у період із травня 2019 до квітня 2020, цільовий попит виріс у 2 рази. Дані представлені у таблиці нижче.

 

Цільовий попитТравень, 2019Червень, 2019Липень, 2019Серпень, 2019Вересень, 2019Жовтень, 2019Листопад, 2019Грудень, 2019Січень, 2020Лютий, 2020Березень, 2020Квітень, 2020
інтернет аптека147901241013610128201262015690164501619017230181004469023440
онлайн аптека58505040620055205690696068306200730084003982017050
доставка ліків1820174016801740220022902360243026703160149108030
купити ліки294027202870273028503550371033703720398083404590
доставка із аптеки68058062068081077078079085097073603620
пошук ліків302027002720294026803170316031403650384070303920
замовити ліки128010201100120012101680175018302110218053302610
купити таблетки208017501640126013401460163016401860200031502000
замовити таблетки4705106205306708809309401120120022601460
купити в аптеках8508809609709501130121013001690149019301190
доставка медикаментів2302202602502702502802802903101640710
замовити в аптеці100100130110110190250340160270770370
купити онлайн6050606050100605090110450140
доставка таблеток70304050606040505070210130
пошук аптек3020402030303050705014070
Всього34 27029 77032 55030 88031 54038 21039 47038 60042 86046 130138 03069 330

Загалом, сумарна кількість запитів щодо доставки за рік, з травня 2019 до квітня 2020, виросла на 346% (травень’19 – 2800 vs квітень’20 – 12 490 запитів).

Важливо зазначити, що в Україні існують законодавчі обмеження щодо продажу лікарських засобів онлайн і, відповідно, їх доставку додому. Також в Україні існує законодавча база, що дозволяє продаж рецептурних препаратів. Винятком є електронні рецепти для відшкодування вартості препаратів особливої групи по програмі “Доступні ліки”, які діють з 2019 р. Повноцінний запуск електронних рецептів очікується протягом 2020 р.

Однак, на момент підготовки дослідження 11.04.2020, набрала чинності постанова КМУ від 23.03.2020р. № 220. Документ дав можливість аптечним закладам здійснювати дистанційну торгівлю і доставку лікарських засобів споживачам на період всеукраїнського карантину (крім рецептурних препаратів), а також дозволив залучати на договірних засадах операторів поштового зв’язку. Поки невідомо, чи залишаться ці послаблення у дії і після закінчення карантину.

Висновки

  • Після різкого скачка попиту на купівлю ліків в онлайн-аптеках у березні, інтерес користувачів хоча й знизився удвічі, але все ж перевищив рівень березня 2019 більш, ніж у два рази. Можемо припустити, що люди, які подолали “бар’єр першої купівлі”, будуть користуватися інтернет-аптеками і далі.
  • Українці стали активно цікавитися доставкою медикаментів додому, про що свідчить збільшення кількості існуючих запитів за останній рік у 4 рази.

Зважаючи на наявність законодавчих обмежень, онлайн-сегмент аптечного бізнесу в Україні заходиться тільки на стадії формування. Як показує американський досвід, багато інтернет-аптек брали свій початок із традиційних аптечних мереж, які вирішили випробувати новий канал продажів і досягли успіху (наприклад, CVS чи Bartell Drugs). Перші такі аптеки відкрилися ще у 1990-х рр., а на сьогоднішній день фармацевтичний онлайн-рітейл США є найбільш зростаючим та розвинутим у світі (об’єм американського ринку ePharmacy у 2018 р. склав майже 28,5 млрд. дол. – біля 58% глобального ринку). Український аптечний онлайн-рітейл стартував аналогічним чином.

Більша частина гравців – це традиційні аптечні мережі, які відкрили онлайн-представництва і поступово розвивають їх, додаючи опції онлайн-консультацій або, користуючись карантином, вдосконалюють механізми доставки препаратів. Цікаво, що донедавна доставка не лікарських аптечних товарів додому чи поштою була реалізована тільки у трьох аптек: ‘Аптека 911’, ‘Аптека Доброго Дня’ і ‘Аптека24’. Із приходом карантину кількість таких аптек поступово зростає.

Другу групу гравців представляють агрегатори, які вийшли на ринок також за принципом ‘Reserve and Pickup’: користувач вводить назву необхідного препарату або діючої речовини і обирає партнерську аптечну точку для самовивозу, на підставі близькості локації чи пропонованої ціни (наприклад, Tabletki.ua, Medbrowse.com.ua).

Аптеки

На графіку нижче показаний ТОП-10 аптек за кількістю брендового попиту.
Динаміка брендового попиту щодо аптек за 2017-2020
Звертаємо вашу увагу, що весною 2019 року відбулася зміна лідера – компанії із верхівки рейтингу помінялися місцями. Однак обидві компанії залишаються для користувачів компаніями першого вибору.
У таблиці представлені коливання брендового попиту аптек із ТОП-10 за три місяці (лютий, березень і квітень 2020).

АптекаЛютийΔ,%БерезеньΔ,%КвітеньΔ,%
1аптека 911604 2700,38892 04047,62535 890-39,93
2аптека низьких цiн448 1000,43786 55075,53435 200-44,67
3бажаємо здоров’я163 59013,04276 33068,92151 450-45,19
4аптека доброго дня112 60025,98191 96070,48148 050-22,87
5аптека копійка110 070-7,91186 96069,86104 790-43,95
6мед академія65 9204,45111 72069,4865 360-41,50
7подорожник51 07012,1490 97078,1370 350-22,67
8viridis48 740-2,2186 83078,1542 510-51,04
9аптека2440 6906,7481 640100,6461 720-24,40
10аптека не болей47 810-0,4477 92062,9847 630-38,87
Всього1 692 8602,822 782 92064,391 662 950-40,24

 

Кількість брендового попиту і його зміни за останній рік (із травня 2019 до квітня 2020) в усіх аптеках представлена нижче. У рейтингу беруть участь 66 аптек, середній попит на які у місяць більше 20.

АптекиТравень, 2019Червень, 2019Липень, 2019Серпень, 2019Вересень, 2019Жовтень, 2019Листопад, 2019Грудень, 2019Січень, 2020Лютий, 2020Березень, 2020Квітень, 2020
1аптека 9114115203969803979104077704819480505400506410584710601980604270892040535890
2аптека низьких цін350060305570342180344410354440434900393820390210446160448100786550435200
3бажаємо здоров’я118770102630113720115580126580135430142850151370144720163590276330151450
4аптека доброго дня692206393067340673606725081840906708896089380112600191960148050
5аптека копійка8785081320855908702087770106090105380103080119530110070186960104790
6мед академія5125043810501205216052640644406143054580631106592011172065360
7подорожник339403342033740313405103048110410904084045540510709097070350
8viridis424903966039630400204186048220491104853049840487408683042510
9аптека24264002410028530286603256038930430103636038120406908164061720
10аптека не болей375503338036650379403816043830469404558048020478107792047630
11мед сервіс312702749031490321203324039030374603625038660423107636048360
12аптека d.s.259302369025140250502447028050295803060031610336406643047510
13аптека 3і216301938019530206302136024840252402573025560281605937035720
141 соціальна аптека204201693018340178101852023480253302552027480303105539030710
15аптека лекфарм 36.6167701566016690152801995022930238302427026470270705051027620
16аптека pharmacy1116085209360923010350111701117098709680110504626044620
17аптека оптових цін210202039020100204002480026120303503028030140301604575028940
18аптека вітамін140901224013210123601432017250170601727018280214903777023180
19ruan162801414014870145201493015660142001372016270153502534016240
20аптеки гормональних п-в86507690772084707380996096309280911099502489013500
21віталюкс8100708074307960825093201004089409150103302369018310
22конекс69305790629062306670777077406750839083101874010170
23экомед174501475015340153401668017750185901777018330180201862022600
24tas5890526049205600616077807710790094409080144207990
25apteka.ua3630304036903620436053805490536065706790102606790
26аптека космо855074007310622061307430592052304270462076803660
27аптека бам277020902480237027303350318030403710415058003190
28країна здоров’я344027202560246027202930283026802880286057703130
29формула здоров’я191016301920224022902920260023502940308055802960
30благодія208018701810196019202110232023302370242043802700
31аптека watsons270026802680225019702090255025201990211041502400
32полімед193016701790180020302020218023202140217038902220
33пані аптека162015201710121011901520152014201440138034201630
34аптека здоровье191015401710177017401780200019501930181032301770
35аптека будьте здорові177015401950178019201900166016902050184031202140
36семейная аптека220022202120205018102140221017601910190030302040
37аптека номер 1115010401360114011901280157013301520128025701670
38аптека плюс10308801040115010201020103010601040101021101330
39аптека здорова родина890700770790810880104010401340132019401390
40мировая аптека980990790680990108010307408409601780820
41аптека акс70078080084088097080010101040107016801080
42аптека 032060176018401860211018301120910970119016701010
43фитоаптека157013201470130012101320201015401840185015001120
44линда фарм71064066064075072080086085010301470670
45белая ромашка42044060048054051048059070067013701210
46аптека будь здоров5906007306908108105706808208401160990
47аптека доброго здоровья3703303503503904804803904104601110990
48аптека ситимед500390450380380400690460650650990320
49наша аптека620430570410540450560460580760920660
50мега аптека222014001410150012101050810660630550880500
51мирра люкс760680770700720790760900690770760630
52здорова аптека410340410350330410400330400340610400
53аптека анри фарм1701201709080120220180220210530280
54аптека фарм союз260260210210210260320260210260480320
55аптека гален220270280280220180240300260220470290
56аптека здоров’я270220220220330330330270300280440340
57аптека сальве310180180150150240180150160210330240
58аптека мирра320210180140150170120140120180220190
59аптека божья коровка1401109014090140140140140140210170
60аптека фалби8060506040130801101306020080
61аптека норма плюс1009011070805040508015017070
62велика аптека12011012015060160100709070130100
63фармакс301030205030202020309050
64аптека эдельвейс101010101010101010107050
65аптека мега507070509030202040304020
66аптека экомед201010102020201010102010
Всього150623013681801453320146785016071201819740179909018557101975280203983034326902090050

За рік, із травня 2019 до квітня 2020, сумарний ріст брендового попиту щодо аптек виріс в 1,5 рази.

Агрегатори

Нижче представлений графік, що відображає ступінь популярності аптечних агрегаторів.
Динаміка брендового попиту щодо агрегаторів
Одразу зазначимо, що графік не містить даних про двох учасників ринку – Compendium.com.ua і Yod.ua. Дані щодо брендового попиту цих агрегаторів “зливаються” з поняттями і брендами із інших сфер діяльності. Назва аптечного агрегатора “Компендіум” безпосередньо перетнулася із назвою бойового пропуску у популярній грі DOTA 2, а назва ‘Yod.ua’ – із відомим усім лікарським засобом. Однак, доступні у відкритих джерелах дані щодо цих агрегаторів будуть представлені далі.

Щоб розглянути учасників ринку більш детально, нижче представлений графік без явного лідера.
Динаміка брендового попиту без tabletki.ua
Звертаємо увагу, що серед агрегаторів і розглянутих аптек, після “карантинного стрибка” у березні, свої позиції не тільки не втратили, а й посилили агрегатори Liki24 і Doc.ua (з відповідним приростом біля 5% і 18% з березня по квітень).

АгрегаторЛютийΔ, %БерезеньΔ, %КвітеньΔ, %
1tabletki.ua862 81019,291 331 97054,38884 040-33,63
2liki24.com18 35016,5854 830198,8057 5204,91
3doc.ua50 060-0,0151 6703,3261 03018,11
4medbrowse.com.ua15 9702,0727 00069,0715 100-44,07
5geoapteka.ua4 08014,296 61062,014 110-37,82
6моя аптека5403,8578044,45600-23,08
Всього951 81018,091 472 86054,741 022 400-30,58

 

В рейтингу за кількістю відвідувачів сайту бере участь ТОП-10 аптек і агрегаторів, включаючи два вищезгадані – Compendium.com.u і Yod.ua. Рейтинг складений на основі середньої кількості відвідувачів за період лютий-березень 2020. У ньому розглянуто структуру і розподіл трафіку всередині сайту.

Аптека/агрегаторСайтВсего відвідувачів, місяцьОрганічний трафік за сторінкамиДжерела трафіку на сайт
Частка бренду, %Частка номенклатури, %Частка Інших сторінок, %Прямі переходи, %Трафік із сайтів, %Органічний трафік із пошуку, %Платний трафік, %Трафік із соцмереж, %Трафік із дисплейної реклами, %E-mail трафік, %
аптека 911apteka911.com.ua6 132 0002,1288,569,3217,742,2773,044,690,860,181,22
аптека доброго дняadd.ua4 807 0000,999,070,039,630,8088,160,011,111,110,13
аптека24apteka24.ua1 014 0005,370,6924,0112,021,1485,140,590,390,320,41
аптека низьких цінaptekanizkihcen.ua999 47635,5249,2815,229,780,3964,623,350,980,080,80
бажаємо здоров’яapteka.net.ua742 76611,8555,2232,9334,250,9663,620,010,810,010,35
viridisviridis.ua519 5575,1583,711,1523,280,4075,580,020,300,010,41
мед академіяama.dp.ua193 32041,1653,785,0631,121,2864,570,001,600,001,43
аптека не болейneboley.dp.ua172 86825,868,215,9926,855,5766,300,000,690,000,59
аптека копійкаapt.co.ua153 25088,78011,2227,770,9370,910,000,340,000,06
подорожникpodorozhnyk.com52 60797,330,512,1615,911,2081,460,001,060,000,36
компендиумcompendium.com.ua10 430 0000,2098,741,066,230,1692,411,040,120,000,03
tabletki.uatabletki.ua5 027 0002,5790,636,827,092,3964,470,821,702,610,91
medbrowse.com.uamedbrowse.com.ua3 522 00011,2987,720,9810,881,7386,800,000,460,030,10
liki24.comliki24.com1 175 0006,893,2011,403,4768,283,390,8812,450,14
doc.uadoc.ua951 4964,31,893,912,480,8783,961,330,730,070,56
geoapteka.uageoapteka.ua922 94612,0187,9909,081,4788,940,000,480,020,00
yod.uayod.ua128 0970,2297,462,328,120,9590,30n/a0,470,050,11
моя аптекаmypharmacy.com.ua40 0875,4193,990,68,400,7990,25n/a0,23n/a0,34

 

Структура трафіку на сайт визначається його джерелами:

  • Прямі переходи – кількість відвідувачів сайту, які перейшли на нього, ввівши адресу сайту напряму чи через закладки у браузері;
  • Трафік із сайтів – переходи на сайт із іншого інтернет-ресурсу за посиланням;
  • Органічний трафік із пошуку – переходи на сайт із пошукових систем;
  • Платний трафік – переходи із платної реклами Google;
  • Трафік із соцмереж – переходи на сайт із соціальних мереж;
  • Трафік із дисплейної реклами – переходи на сайт із банерної, відео- та іншої візуальної реклами;
  • E-mail трафік – переходи на сайт із e-mail розсилок.

 

Розподіл трафіку всередині сайту за сторінками ми розбили на три групи:

  • Частка бренду – переходи на сторінки, що містять інформацію про бренд;
  • Частка номенклатури – переходи на сторінки лікарських засобів – карток товарів;
  • Частка інших сторінок.

Органічний пошуковий трафік складає левову долю переходів на сайти усіх гравців із виділеного нами ТОПу. Частка рекламного трафіку (“Платний трафік” + “Трафік із дисплейної реклами”), в основному мінімальна для аптечних сервісів. Це пояснюється існуванням серйозних обмежень на рекламу лікарських засобів в Google, YouTube, Facebook та ін. Однак частина аптек і агрегаторів обходить їх, не вказуючи у рекламі назви препаратів.

Низький рівень переходів на сторінки номенклатури у “Аптеки Копійка” і агрегатора Doc.ua зумовлений особливостями структури цих сайтів. Вона не дозволяє виділити сторінки номенклатури, відповідно зняти достовірну статистику щодо них. Розділ “Аптека” сайту Doc.ua, який містить інформацію про номенклатуру товарів, на момент підготовки дослідження знаходиться у тестовому режимі.

Висновки

  • Ринок аптечного онлайн-рітейлу останні три роки демонструє зростаючу динаміку.
  • Ажіотажний стрибок попиту тривав тільки один місяць – березень 2020, а показники квітня продовжили тенденцію органічного росту.
  • Як у категорії аптек, так і агрегаторів існують компанії першого вибору, попит на які значно перевищує попит на найближчих конкурентів у рейтингах.

Попит на категорії товарів

У цьому розділі розглянуто динаміку на чотири популярні категорії аптечних товарів. Дані не враховують попит на конкретні назви і бренди виробників товарів.
Запити, які розглядаються у цій категорії, виглядають так: “категорія + купити/інструкція/питання” і т.д. (наприклад, “знеболювальні види” або “купити таблетки від кашлю”).

  • Антисептики;
  • Ліки від застуди чи ГРВІ;
  • Ліки від кашлю;
  • Знеболюючі.

Антисептики

Попит на цю групу товарів від лютого до березня збільшився майже у 30 разів, а від березня до квітня 2020 – зменшився у 6,5 разів.
Динаміка попиту на антисептики

Динаміка попиту на аптечні товари
Найбільший скачок попиту у березні 2020 продемонстрували “Препарати від застуди та ГРВІ” (на 56,85 %) і “Ліки від кашлю” (на 26,10%). Ці категорії виросли завдяки впливу настроїв, що були пов’язані із введенням карантину, і у квітні втратили свої позиції (знизилися на 71,21% і 56,64% відповідно).
Динаміка попиту на аптечні товари без антисептиків
На графіку видно ідентичну сезонність попиту на категорію “Ліки від застуди і ГРВІ”, а також “Ліки від кашлю”. Однак у 2020 році ситуація із епідемією продовжила і посилила сезонний пік – сумарний попит за цими категоріями перевищив показники березня 2019 у 2,5 разів. У той же час, попит на категорію “Знеболювальні” продовжує зростати плавно.

Висновки

  • Категорійний попит на три популярні групи товарів – “Ліки від застуди і ГРВІ”, “Ліки від кашлю” і “Знеболюючі” – невпинно зростає протягом останніх трьох років.
  • Однак попит на категорію “Антисептики” ситуативно “підскочив” у 30 разів у березні 2020. Можна прогнозувати, що він не повернеться до попереднього рівня, однак буде стабільно підвищеним порівняно із минулими періодами.

Висновки

На цей час ми визначили такі тенденції на ринку:

  • Протягом останніх трьох років (травень 2017 – квітень 2020 рр.) спостерігається зростання попиту як в цілому на придбання ліків онлайн, на бренди онлайн-аптек і агрегаторів, а також на категорії медикаментів. Після введення карантину у березні 2020 в усіх розглянутих категоріях відбувся ажіотажний сплеск попиту. У квітні він “охолов” і тренд повернувся у звичне русло;
  • Завдяки режиму соціального дистанціювання, українці здолали “бар’єр першої онлайн покупки”. Надалі частина із них залишиться клієнтами онлайн-аптек.
  • Серед аптек і агрегаторів явно виокремлюються компанії першого вибору – бренди, попит на які багатократно перевищує попит на інших гравців ринку.
  • Аптеки і агрегатори змушені приділяти особливу увагу отриманню відвідувачів без залучення рекламних механізмів.
  • Попит на категорію “Антисептики” у березні 2020 був ажіотажним, однак уже через місяць він “охолов”
  • Попит на три категорії аптечних товарів (“Препарати від застуди та ГРВІ”, “Ліки від кашлю”, “Знеболювальні”) поступово зростає. Можна прогнозувати, що цей тренд продовжиться протягом наступних кількох років.