Про дослідження
У цій статті ми розглянемо, як змінився онлайн-попит у одній із найконсервативніших сфер – фармацевтичному ритейлі. Із дослідження ви дізнаєтеся:
- Як змінився попит на купівлю лікарських засобів в онлайн-аптеках?
- Які онлайн-аптеки і сайти-агрегатори ліків є найпопулярнішими?
- На які категорії медичних товарів кардинально змінився попит?
Для цього ми оцінили об’єм попиту за такими категоріями:
- Цільовий попит – загальні запити, що пов’язані з інтернет-аптеками та купівлею ліків онлайн, наприклад “онлайн аптека”, “доставка ліків”, “купити ліки”.
- Аптеки – брендовий попит на онлайн-аптеки.
- Агрегатори — брендовий попит на відповідні тематичні ресурси.
- Попит на окремі категорії популярних товарів – антисептики, ліки від застуди, ГРВІ, кашлю та знеболювальні.
При зборі даних враховувалися запити із частотністю >20 у місяць.
Цільовий попит
У цьому розділі ми побачимо, як змінювалася зацікавленість українців щодо купівлі в інтернет-аптеках. Так до категорії “Цільовий попит” увійшли найзагальніші формулювання, що пов’язані із придбанням лікарських засобів онлайн і пошуком інтернет-аптек: “онлайн аптека”, “доставка ліків”, “купити ліки” та ін.
До групи “купити онлайн” увійшли запити виду – “купити онлайн + назва аптеки” або “купити онлайн + ліки”.
Загалом на графіку ми бачимо, що найчастіше користувачі вводять у рядок пошуку запити “інтернет аптека” і “онлайн аптека”.
Також зазначимо, що із лютого до березня сумарна кількість запитів щодо доставки виросла у 5 разів (лютий 4510 vs березень 24 120 запитів).
Цільовий попит | Лютий | Δ, % | Березень | Δ, % | Квітень | Δ, % | |
1 | інтернет аптека | 18 100 | 5,04 | 44 690 | 146,90 | 23 440 | -47,55 |
2 | онлайн аптека | 8 400 | 15,07 | 39 820 | 374,05 | 17 050 | -57,18 |
3 | доставка ліків | 3 160 | 18,35 | 14 910 | 371,84 | 8 030 | -46,14 |
4 | купити ліки | 3 980 | 6,99 | 8 340 | 109,55 | 4 590 | -44,96 |
5 | доставка із аптеки | 970 | 14,12 | 7 360 | 658,76 | 3 620 | -50,82 |
6 | пошук ліків | 3 840 | 5,21 | 7 030 | 83,07 | 3 920 | -44,24 |
7 | замовити ліки | 2 180 | 3,32 | 5 330 | 144,50 | 2 610 | -51,03 |
8 | купити таблетки | 2 000 | 7,53 | 3 150 | 57,50 | 2 000 | -36,50 |
9 | замовити таблетки | 1 200 | 7,14 | 2 260 | 88,33 | 1 460 | -35,39 |
10 | купити в аптеках | 1 490 | -11,83 | 1 930 | 29,53 | 1 190 | -38,34 |
11 | доставка медикаментів | 310 | 6,90 | 1 640 | 429,03 | 710 | -56,71 |
12 | замовити в аптеці | 270 | 68,75 | 770 | 185,19 | 370 | -51,95 |
13 | купити онлайн | 110 | 22,22 | 450 | 309,09 | 140 | -68,89 |
14 | доставка таблеток | 70 | 40,00 | 210 | 200,00 | 130 | -38,10 |
15 | пошук аптек | 50 | -28,57 | 140 | 180,00 | 70 | -50,00 |
Всього | 46 130 | 7,63 | 138 030 | 199,22 | 69 330 | -49,77 |
За рік, у період із травня 2019 до квітня 2020, цільовий попит виріс у 2 рази. Дані представлені у таблиці нижче.
Цільовий попит | Травень, 2019 | Червень, 2019 | Липень, 2019 | Серпень, 2019 | Вересень, 2019 | Жовтень, 2019 | Листопад, 2019 | Грудень, 2019 | Січень, 2020 | Лютий, 2020 | Березень, 2020 | Квітень, 2020 |
інтернет аптека | 14790 | 12410 | 13610 | 12820 | 12620 | 15690 | 16450 | 16190 | 17230 | 18100 | 44690 | 23440 |
онлайн аптека | 5850 | 5040 | 6200 | 5520 | 5690 | 6960 | 6830 | 6200 | 7300 | 8400 | 39820 | 17050 |
доставка ліків | 1820 | 1740 | 1680 | 1740 | 2200 | 2290 | 2360 | 2430 | 2670 | 3160 | 14910 | 8030 |
купити ліки | 2940 | 2720 | 2870 | 2730 | 2850 | 3550 | 3710 | 3370 | 3720 | 3980 | 8340 | 4590 |
доставка із аптеки | 680 | 580 | 620 | 680 | 810 | 770 | 780 | 790 | 850 | 970 | 7360 | 3620 |
пошук ліків | 3020 | 2700 | 2720 | 2940 | 2680 | 3170 | 3160 | 3140 | 3650 | 3840 | 7030 | 3920 |
замовити ліки | 1280 | 1020 | 1100 | 1200 | 1210 | 1680 | 1750 | 1830 | 2110 | 2180 | 5330 | 2610 |
купити таблетки | 2080 | 1750 | 1640 | 1260 | 1340 | 1460 | 1630 | 1640 | 1860 | 2000 | 3150 | 2000 |
замовити таблетки | 470 | 510 | 620 | 530 | 670 | 880 | 930 | 940 | 1120 | 1200 | 2260 | 1460 |
купити в аптеках | 850 | 880 | 960 | 970 | 950 | 1130 | 1210 | 1300 | 1690 | 1490 | 1930 | 1190 |
доставка медикаментів | 230 | 220 | 260 | 250 | 270 | 250 | 280 | 280 | 290 | 310 | 1640 | 710 |
замовити в аптеці | 100 | 100 | 130 | 110 | 110 | 190 | 250 | 340 | 160 | 270 | 770 | 370 |
купити онлайн | 60 | 50 | 60 | 60 | 50 | 100 | 60 | 50 | 90 | 110 | 450 | 140 |
доставка таблеток | 70 | 30 | 40 | 50 | 60 | 60 | 40 | 50 | 50 | 70 | 210 | 130 |
пошук аптек | 30 | 20 | 40 | 20 | 30 | 30 | 30 | 50 | 70 | 50 | 140 | 70 |
Всього | 34 270 | 29 770 | 32 550 | 30 880 | 31 540 | 38 210 | 39 470 | 38 600 | 42 860 | 46 130 | 138 030 | 69 330 |
Загалом, сумарна кількість запитів щодо доставки за рік, з травня 2019 до квітня 2020, виросла на 346% (травень’19 – 2800 vs квітень’20 – 12 490 запитів).
Важливо зазначити, що в Україні існують законодавчі обмеження щодо продажу лікарських засобів онлайн і, відповідно, їх доставку додому. Також в Україні існує законодавча база, що дозволяє продаж рецептурних препаратів. Винятком є електронні рецепти для відшкодування вартості препаратів особливої групи по програмі “Доступні ліки”, які діють з 2019 р. Повноцінний запуск електронних рецептів очікується протягом 2020 р.
Однак, на момент підготовки дослідження 11.04.2020, набрала чинності постанова КМУ від 23.03.2020р. № 220. Документ дав можливість аптечним закладам здійснювати дистанційну торгівлю і доставку лікарських засобів споживачам на період всеукраїнського карантину (крім рецептурних препаратів), а також дозволив залучати на договірних засадах операторів поштового зв’язку. Поки невідомо, чи залишаться ці послаблення у дії і після закінчення карантину.
Висновки
- Після різкого скачка попиту на купівлю ліків в онлайн-аптеках у березні, інтерес користувачів хоча й знизився удвічі, але все ж перевищив рівень березня 2019 більш, ніж у два рази. Можемо припустити, що люди, які подолали “бар’єр першої купівлі”, будуть користуватися інтернет-аптеками і далі.
- Українці стали активно цікавитися доставкою медикаментів додому, про що свідчить збільшення кількості існуючих запитів за останній рік у 4 рази.
Зважаючи на наявність законодавчих обмежень, онлайн-сегмент аптечного бізнесу в Україні заходиться тільки на стадії формування. Як показує американський досвід, багато інтернет-аптек брали свій початок із традиційних аптечних мереж, які вирішили випробувати новий канал продажів і досягли успіху (наприклад, CVS чи Bartell Drugs). Перші такі аптеки відкрилися ще у 1990-х рр., а на сьогоднішній день фармацевтичний онлайн-рітейл США є найбільш зростаючим та розвинутим у світі (об’єм американського ринку ePharmacy у 2018 р. склав майже 28,5 млрд. дол. – біля 58% глобального ринку). Український аптечний онлайн-рітейл стартував аналогічним чином.
Більша частина гравців – це традиційні аптечні мережі, які відкрили онлайн-представництва і поступово розвивають їх, додаючи опції онлайн-консультацій або, користуючись карантином, вдосконалюють механізми доставки препаратів. Цікаво, що донедавна доставка не лікарських аптечних товарів додому чи поштою була реалізована тільки у трьох аптек: ‘Аптека 911’, ‘Аптека Доброго Дня’ і ‘Аптека24’. Із приходом карантину кількість таких аптек поступово зростає.
Другу групу гравців представляють агрегатори, які вийшли на ринок також за принципом ‘Reserve and Pickup’: користувач вводить назву необхідного препарату або діючої речовини і обирає партнерську аптечну точку для самовивозу, на підставі близькості локації чи пропонованої ціни (наприклад, Tabletki.ua, Medbrowse.com.ua).
Аптеки
На графіку нижче показаний ТОП-10 аптек за кількістю брендового попиту.
Звертаємо вашу увагу, що весною 2019 року відбулася зміна лідера – компанії із верхівки рейтингу помінялися місцями. Однак обидві компанії залишаються для користувачів компаніями першого вибору.
У таблиці представлені коливання брендового попиту аптек із ТОП-10 за три місяці (лютий, березень і квітень 2020).
Аптека | Лютий | Δ,% | Березень | Δ,% | Квітень | Δ,% | |
1 | аптека 911 | 604 270 | 0,38 | 892 040 | 47,62 | 535 890 | -39,93 |
2 | аптека низьких цiн | 448 100 | 0,43 | 786 550 | 75,53 | 435 200 | -44,67 |
3 | бажаємо здоров’я | 163 590 | 13,04 | 276 330 | 68,92 | 151 450 | -45,19 |
4 | аптека доброго дня | 112 600 | 25,98 | 191 960 | 70,48 | 148 050 | -22,87 |
5 | аптека копійка | 110 070 | -7,91 | 186 960 | 69,86 | 104 790 | -43,95 |
6 | мед академія | 65 920 | 4,45 | 111 720 | 69,48 | 65 360 | -41,50 |
7 | подорожник | 51 070 | 12,14 | 90 970 | 78,13 | 70 350 | -22,67 |
8 | viridis | 48 740 | -2,21 | 86 830 | 78,15 | 42 510 | -51,04 |
9 | аптека24 | 40 690 | 6,74 | 81 640 | 100,64 | 61 720 | -24,40 |
10 | аптека не болей | 47 810 | -0,44 | 77 920 | 62,98 | 47 630 | -38,87 |
Всього | 1 692 860 | 2,82 | 2 782 920 | 64,39 | 1 662 950 | -40,24 |
Кількість брендового попиту і його зміни за останній рік (із травня 2019 до квітня 2020) в усіх аптеках представлена нижче. У рейтингу беруть участь 66 аптек, середній попит на які у місяць більше 20.
Аптеки | Травень, 2019 | Червень, 2019 | Липень, 2019 | Серпень, 2019 | Вересень, 2019 | Жовтень, 2019 | Листопад, 2019 | Грудень, 2019 | Січень, 2020 | Лютий, 2020 | Березень, 2020 | Квітень, 2020 | |
1 | аптека 911 | 411520 | 396980 | 397910 | 407770 | 4819480 | 505400 | 506410 | 584710 | 601980 | 604270 | 892040 | 535890 |
2 | аптека низьких цін | 350060 | 305570 | 342180 | 344410 | 354440 | 434900 | 393820 | 390210 | 446160 | 448100 | 786550 | 435200 |
3 | бажаємо здоров’я | 118770 | 102630 | 113720 | 115580 | 126580 | 135430 | 142850 | 151370 | 144720 | 163590 | 276330 | 151450 |
4 | аптека доброго дня | 69220 | 63930 | 67340 | 67360 | 67250 | 81840 | 90670 | 88960 | 89380 | 112600 | 191960 | 148050 |
5 | аптека копійка | 87850 | 81320 | 85590 | 87020 | 87770 | 106090 | 105380 | 103080 | 119530 | 110070 | 186960 | 104790 |
6 | мед академія | 51250 | 43810 | 50120 | 52160 | 52640 | 64440 | 61430 | 54580 | 63110 | 65920 | 111720 | 65360 |
7 | подорожник | 33940 | 33420 | 33740 | 31340 | 51030 | 48110 | 41090 | 40840 | 45540 | 51070 | 90970 | 70350 |
8 | viridis | 42490 | 39660 | 39630 | 40020 | 41860 | 48220 | 49110 | 48530 | 49840 | 48740 | 86830 | 42510 |
9 | аптека24 | 26400 | 24100 | 28530 | 28660 | 32560 | 38930 | 43010 | 36360 | 38120 | 40690 | 81640 | 61720 |
10 | аптека не болей | 37550 | 33380 | 36650 | 37940 | 38160 | 43830 | 46940 | 45580 | 48020 | 47810 | 77920 | 47630 |
11 | мед сервіс | 31270 | 27490 | 31490 | 32120 | 33240 | 39030 | 37460 | 36250 | 38660 | 42310 | 76360 | 48360 |
12 | аптека d.s. | 25930 | 23690 | 25140 | 25050 | 24470 | 28050 | 29580 | 30600 | 31610 | 33640 | 66430 | 47510 |
13 | аптека 3і | 21630 | 19380 | 19530 | 20630 | 21360 | 24840 | 25240 | 25730 | 25560 | 28160 | 59370 | 35720 |
14 | 1 соціальна аптека | 20420 | 16930 | 18340 | 17810 | 18520 | 23480 | 25330 | 25520 | 27480 | 30310 | 55390 | 30710 |
15 | аптека лекфарм 36.6 | 16770 | 15660 | 16690 | 15280 | 19950 | 22930 | 23830 | 24270 | 26470 | 27070 | 50510 | 27620 |
16 | аптека pharmacy | 11160 | 8520 | 9360 | 9230 | 10350 | 11170 | 11170 | 9870 | 9680 | 11050 | 46260 | 44620 |
17 | аптека оптових цін | 21020 | 20390 | 20100 | 20400 | 24800 | 26120 | 30350 | 30280 | 30140 | 30160 | 45750 | 28940 |
18 | аптека вітамін | 14090 | 12240 | 13210 | 12360 | 14320 | 17250 | 17060 | 17270 | 18280 | 21490 | 37770 | 23180 |
19 | ruan | 16280 | 14140 | 14870 | 14520 | 14930 | 15660 | 14200 | 13720 | 16270 | 15350 | 25340 | 16240 |
20 | аптеки гормональних п-в | 8650 | 7690 | 7720 | 8470 | 7380 | 9960 | 9630 | 9280 | 9110 | 9950 | 24890 | 13500 |
21 | віталюкс | 8100 | 7080 | 7430 | 7960 | 8250 | 9320 | 10040 | 8940 | 9150 | 10330 | 23690 | 18310 |
22 | конекс | 6930 | 5790 | 6290 | 6230 | 6670 | 7770 | 7740 | 6750 | 8390 | 8310 | 18740 | 10170 |
23 | экомед | 17450 | 14750 | 15340 | 15340 | 16680 | 17750 | 18590 | 17770 | 18330 | 18020 | 18620 | 22600 |
24 | tas | 5890 | 5260 | 4920 | 5600 | 6160 | 7780 | 7710 | 7900 | 9440 | 9080 | 14420 | 7990 |
25 | apteka.ua | 3630 | 3040 | 3690 | 3620 | 4360 | 5380 | 5490 | 5360 | 6570 | 6790 | 10260 | 6790 |
26 | аптека космо | 8550 | 7400 | 7310 | 6220 | 6130 | 7430 | 5920 | 5230 | 4270 | 4620 | 7680 | 3660 |
27 | аптека бам | 2770 | 2090 | 2480 | 2370 | 2730 | 3350 | 3180 | 3040 | 3710 | 4150 | 5800 | 3190 |
28 | країна здоров’я | 3440 | 2720 | 2560 | 2460 | 2720 | 2930 | 2830 | 2680 | 2880 | 2860 | 5770 | 3130 |
29 | формула здоров’я | 1910 | 1630 | 1920 | 2240 | 2290 | 2920 | 2600 | 2350 | 2940 | 3080 | 5580 | 2960 |
30 | благодія | 2080 | 1870 | 1810 | 1960 | 1920 | 2110 | 2320 | 2330 | 2370 | 2420 | 4380 | 2700 |
31 | аптека watsons | 2700 | 2680 | 2680 | 2250 | 1970 | 2090 | 2550 | 2520 | 1990 | 2110 | 4150 | 2400 |
32 | полімед | 1930 | 1670 | 1790 | 1800 | 2030 | 2020 | 2180 | 2320 | 2140 | 2170 | 3890 | 2220 |
33 | пані аптека | 1620 | 1520 | 1710 | 1210 | 1190 | 1520 | 1520 | 1420 | 1440 | 1380 | 3420 | 1630 |
34 | аптека здоровье | 1910 | 1540 | 1710 | 1770 | 1740 | 1780 | 2000 | 1950 | 1930 | 1810 | 3230 | 1770 |
35 | аптека будьте здорові | 1770 | 1540 | 1950 | 1780 | 1920 | 1900 | 1660 | 1690 | 2050 | 1840 | 3120 | 2140 |
36 | семейная аптека | 2200 | 2220 | 2120 | 2050 | 1810 | 2140 | 2210 | 1760 | 1910 | 1900 | 3030 | 2040 |
37 | аптека номер 1 | 1150 | 1040 | 1360 | 1140 | 1190 | 1280 | 1570 | 1330 | 1520 | 1280 | 2570 | 1670 |
38 | аптека плюс | 1030 | 880 | 1040 | 1150 | 1020 | 1020 | 1030 | 1060 | 1040 | 1010 | 2110 | 1330 |
39 | аптека здорова родина | 890 | 700 | 770 | 790 | 810 | 880 | 1040 | 1040 | 1340 | 1320 | 1940 | 1390 |
40 | мировая аптека | 980 | 990 | 790 | 680 | 990 | 1080 | 1030 | 740 | 840 | 960 | 1780 | 820 |
41 | аптека акс | 700 | 780 | 800 | 840 | 880 | 970 | 800 | 1010 | 1040 | 1070 | 1680 | 1080 |
42 | аптека 03 | 2060 | 1760 | 1840 | 1860 | 2110 | 1830 | 1120 | 910 | 970 | 1190 | 1670 | 1010 |
43 | фитоаптека | 1570 | 1320 | 1470 | 1300 | 1210 | 1320 | 2010 | 1540 | 1840 | 1850 | 1500 | 1120 |
44 | линда фарм | 710 | 640 | 660 | 640 | 750 | 720 | 800 | 860 | 850 | 1030 | 1470 | 670 |
45 | белая ромашка | 420 | 440 | 600 | 480 | 540 | 510 | 480 | 590 | 700 | 670 | 1370 | 1210 |
46 | аптека будь здоров | 590 | 600 | 730 | 690 | 810 | 810 | 570 | 680 | 820 | 840 | 1160 | 990 |
47 | аптека доброго здоровья | 370 | 330 | 350 | 350 | 390 | 480 | 480 | 390 | 410 | 460 | 1110 | 990 |
48 | аптека ситимед | 500 | 390 | 450 | 380 | 380 | 400 | 690 | 460 | 650 | 650 | 990 | 320 |
49 | наша аптека | 620 | 430 | 570 | 410 | 540 | 450 | 560 | 460 | 580 | 760 | 920 | 660 |
50 | мега аптека | 2220 | 1400 | 1410 | 1500 | 1210 | 1050 | 810 | 660 | 630 | 550 | 880 | 500 |
51 | мирра люкс | 760 | 680 | 770 | 700 | 720 | 790 | 760 | 900 | 690 | 770 | 760 | 630 |
52 | здорова аптека | 410 | 340 | 410 | 350 | 330 | 410 | 400 | 330 | 400 | 340 | 610 | 400 |
53 | аптека анри фарм | 170 | 120 | 170 | 90 | 80 | 120 | 220 | 180 | 220 | 210 | 530 | 280 |
54 | аптека фарм союз | 260 | 260 | 210 | 210 | 210 | 260 | 320 | 260 | 210 | 260 | 480 | 320 |
55 | аптека гален | 220 | 270 | 280 | 280 | 220 | 180 | 240 | 300 | 260 | 220 | 470 | 290 |
56 | аптека здоров’я | 270 | 220 | 220 | 220 | 330 | 330 | 330 | 270 | 300 | 280 | 440 | 340 |
57 | аптека сальве | 310 | 180 | 180 | 150 | 150 | 240 | 180 | 150 | 160 | 210 | 330 | 240 |
58 | аптека мирра | 320 | 210 | 180 | 140 | 150 | 170 | 120 | 140 | 120 | 180 | 220 | 190 |
59 | аптека божья коровка | 140 | 110 | 90 | 140 | 90 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 210 | 170 |
60 | аптека фалби | 80 | 60 | 50 | 60 | 40 | 130 | 80 | 110 | 130 | 60 | 200 | 80 |
61 | аптека норма плюс | 100 | 90 | 110 | 70 | 80 | 50 | 40 | 50 | 80 | 150 | 170 | 70 |
62 | велика аптека | 120 | 110 | 120 | 150 | 60 | 160 | 100 | 70 | 90 | 70 | 130 | 100 |
63 | фармакс | 30 | 10 | 30 | 20 | 50 | 30 | 20 | 20 | 20 | 30 | 90 | 50 |
64 | аптека эдельвейс | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 70 | 50 |
65 | аптека мега | 50 | 70 | 70 | 50 | 90 | 30 | 20 | 20 | 40 | 30 | 40 | 20 |
66 | аптека экомед | 20 | 10 | 10 | 10 | 20 | 20 | 20 | 10 | 10 | 10 | 20 | 10 |
Всього | 1506230 | 1368180 | 1453320 | 1467850 | 1607120 | 1819740 | 1799090 | 1855710 | 1975280 | 2039830 | 3432690 | 2090050 |
За рік, із травня 2019 до квітня 2020, сумарний ріст брендового попиту щодо аптек виріс в 1,5 рази.
Агрегатори
Нижче представлений графік, що відображає ступінь популярності аптечних агрегаторів.
Одразу зазначимо, що графік не містить даних про двох учасників ринку – Compendium.com.ua і Yod.ua. Дані щодо брендового попиту цих агрегаторів “зливаються” з поняттями і брендами із інших сфер діяльності. Назва аптечного агрегатора “Компендіум” безпосередньо перетнулася із назвою бойового пропуску у популярній грі DOTA 2, а назва ‘Yod.ua’ – із відомим усім лікарським засобом. Однак, доступні у відкритих джерелах дані щодо цих агрегаторів будуть представлені далі.
Щоб розглянути учасників ринку більш детально, нижче представлений графік без явного лідера.
Звертаємо увагу, що серед агрегаторів і розглянутих аптек, після “карантинного стрибка” у березні, свої позиції не тільки не втратили, а й посилили агрегатори Liki24 і Doc.ua (з відповідним приростом біля 5% і 18% з березня по квітень).
Агрегатор | Лютий | Δ, % | Березень | Δ, % | Квітень | Δ, % | |
1 | tabletki.ua | 862 810 | 19,29 | 1 331 970 | 54,38 | 884 040 | -33,63 |
2 | liki24.com | 18 350 | 16,58 | 54 830 | 198,80 | 57 520 | 4,91 |
3 | doc.ua | 50 060 | -0,01 | 51 670 | 3,32 | 61 030 | 18,11 |
4 | medbrowse.com.ua | 15 970 | 2,07 | 27 000 | 69,07 | 15 100 | -44,07 |
5 | geoapteka.ua | 4 080 | 14,29 | 6 610 | 62,01 | 4 110 | -37,82 |
6 | моя аптека | 540 | 3,85 | 780 | 44,45 | 600 | -23,08 |
Всього | 951 810 | 18,09 | 1 472 860 | 54,74 | 1 022 400 | -30,58 |
В рейтингу за кількістю відвідувачів сайту бере участь ТОП-10 аптек і агрегаторів, включаючи два вищезгадані – Compendium.com.u і Yod.ua. Рейтинг складений на основі середньої кількості відвідувачів за період лютий-березень 2020. У ньому розглянуто структуру і розподіл трафіку всередині сайту.
Аптека/агрегатор | Сайт | Всего відвідувачів, місяць | Органічний трафік за сторінками | Джерела трафіку на сайт | ||||||||
Частка бренду, % | Частка номенклатури, % | Частка Інших сторінок, % | Прямі переходи, % | Трафік із сайтів, % | Органічний трафік із пошуку, % | Платний трафік, % | Трафік із соцмереж, % | Трафік із дисплейної реклами, % | E-mail трафік, % | |||
аптека 911 | apteka911.com.ua | 6 132 000 | 2,12 | 88,56 | 9,32 | 17,74 | 2,27 | 73,04 | 4,69 | 0,86 | 0,18 | 1,22 |
аптека доброго дня | add.ua | 4 807 000 | 0,9 | 99,07 | 0,03 | 9,63 | 0,80 | 88,16 | 0,01 | 1,11 | 1,11 | 0,13 |
аптека24 | apteka24.ua | 1 014 000 | 5,3 | 70,69 | 24,01 | 12,02 | 1,14 | 85,14 | 0,59 | 0,39 | 0,32 | 0,41 |
аптека низьких цін | aptekanizkihcen.ua | 999 476 | 35,52 | 49,28 | 15,2 | 29,78 | 0,39 | 64,62 | 3,35 | 0,98 | 0,08 | 0,80 |
бажаємо здоров’я | apteka.net.ua | 742 766 | 11,85 | 55,22 | 32,93 | 34,25 | 0,96 | 63,62 | 0,01 | 0,81 | 0,01 | 0,35 |
viridis | viridis.ua | 519 557 | 5,15 | 83,7 | 11,15 | 23,28 | 0,40 | 75,58 | 0,02 | 0,30 | 0,01 | 0,41 |
мед академія | ama.dp.ua | 193 320 | 41,16 | 53,78 | 5,06 | 31,12 | 1,28 | 64,57 | 0,00 | 1,60 | 0,00 | 1,43 |
аптека не болей | neboley.dp.ua | 172 868 | 25,8 | 68,21 | 5,99 | 26,85 | 5,57 | 66,30 | 0,00 | 0,69 | 0,00 | 0,59 |
аптека копійка | apt.co.ua | 153 250 | 88,78 | 0 | 11,22 | 27,77 | 0,93 | 70,91 | 0,00 | 0,34 | 0,00 | 0,06 |
подорожник | podorozhnyk.com | 52 607 | 97,33 | 0,51 | 2,16 | 15,91 | 1,20 | 81,46 | 0,00 | 1,06 | 0,00 | 0,36 |
компендиум | compendium.com.ua | 10 430 000 | 0,20 | 98,74 | 1,06 | 6,23 | 0,16 | 92,41 | 1,04 | 0,12 | 0,00 | 0,03 |
tabletki.ua | tabletki.ua | 5 027 000 | 2,57 | 90,63 | 6,8 | 27,09 | 2,39 | 64,47 | 0,82 | 1,70 | 2,61 | 0,91 |
medbrowse.com.ua | medbrowse.com.ua | 3 522 000 | 11,29 | 87,72 | 0,98 | 10,88 | 1,73 | 86,80 | 0,00 | 0,46 | 0,03 | 0,10 |
liki24.com | liki24.com | 1 175 000 | 6,8 | 93,2 | 0 | 11,40 | 3,47 | 68,28 | 3,39 | 0,88 | 12,45 | 0,14 |
doc.ua | doc.ua | 951 496 | 4,3 | 1,8 | 93,9 | 12,48 | 0,87 | 83,96 | 1,33 | 0,73 | 0,07 | 0,56 |
geoapteka.ua | geoapteka.ua | 922 946 | 12,01 | 87,99 | 0 | 9,08 | 1,47 | 88,94 | 0,00 | 0,48 | 0,02 | 0,00 |
yod.ua | yod.ua | 128 097 | 0,22 | 97,46 | 2,32 | 8,12 | 0,95 | 90,30 | n/a | 0,47 | 0,05 | 0,11 |
моя аптека | mypharmacy.com.ua | 40 087 | 5,41 | 93,99 | 0,6 | 8,40 | 0,79 | 90,25 | n/a | 0,23 | n/a | 0,34 |
Структура трафіку на сайт визначається його джерелами:
- Прямі переходи – кількість відвідувачів сайту, які перейшли на нього, ввівши адресу сайту напряму чи через закладки у браузері;
- Трафік із сайтів – переходи на сайт із іншого інтернет-ресурсу за посиланням;
- Органічний трафік із пошуку – переходи на сайт із пошукових систем;
- Платний трафік – переходи із платної реклами Google;
- Трафік із соцмереж – переходи на сайт із соціальних мереж;
- Трафік із дисплейної реклами – переходи на сайт із банерної, відео- та іншої візуальної реклами;
- E-mail трафік – переходи на сайт із e-mail розсилок.
Розподіл трафіку всередині сайту за сторінками ми розбили на три групи:
- Частка бренду – переходи на сторінки, що містять інформацію про бренд;
- Частка номенклатури – переходи на сторінки лікарських засобів – карток товарів;
- Частка інших сторінок.
Органічний пошуковий трафік складає левову долю переходів на сайти усіх гравців із виділеного нами ТОПу. Частка рекламного трафіку (“Платний трафік” + “Трафік із дисплейної реклами”), в основному мінімальна для аптечних сервісів. Це пояснюється існуванням серйозних обмежень на рекламу лікарських засобів в Google, YouTube, Facebook та ін. Однак частина аптек і агрегаторів обходить їх, не вказуючи у рекламі назви препаратів.
Низький рівень переходів на сторінки номенклатури у “Аптеки Копійка” і агрегатора Doc.ua зумовлений особливостями структури цих сайтів. Вона не дозволяє виділити сторінки номенклатури, відповідно зняти достовірну статистику щодо них. Розділ “Аптека” сайту Doc.ua, який містить інформацію про номенклатуру товарів, на момент підготовки дослідження знаходиться у тестовому режимі.
Висновки
- Ринок аптечного онлайн-рітейлу останні три роки демонструє зростаючу динаміку.
- Ажіотажний стрибок попиту тривав тільки один місяць – березень 2020, а показники квітня продовжили тенденцію органічного росту.
- Як у категорії аптек, так і агрегаторів існують компанії першого вибору, попит на які значно перевищує попит на найближчих конкурентів у рейтингах.
Попит на категорії товарів
У цьому розділі розглянуто динаміку на чотири популярні категорії аптечних товарів. Дані не враховують попит на конкретні назви і бренди виробників товарів.
Запити, які розглядаються у цій категорії, виглядають так: “категорія + купити/інструкція/питання” і т.д. (наприклад, “знеболювальні види” або “купити таблетки від кашлю”).
- Антисептики;
- Ліки від застуди чи ГРВІ;
- Ліки від кашлю;
- Знеболюючі.
Антисептики
Попит на цю групу товарів від лютого до березня збільшився майже у 30 разів, а від березня до квітня 2020 – зменшився у 6,5 разів.
Найбільший скачок попиту у березні 2020 продемонстрували “Препарати від застуди та ГРВІ” (на 56,85 %) і “Ліки від кашлю” (на 26,10%). Ці категорії виросли завдяки впливу настроїв, що були пов’язані із введенням карантину, і у квітні втратили свої позиції (знизилися на 71,21% і 56,64% відповідно).
На графіку видно ідентичну сезонність попиту на категорію “Ліки від застуди і ГРВІ”, а також “Ліки від кашлю”. Однак у 2020 році ситуація із епідемією продовжила і посилила сезонний пік – сумарний попит за цими категоріями перевищив показники березня 2019 у 2,5 разів. У той же час, попит на категорію “Знеболювальні” продовжує зростати плавно.
Висновки
- Категорійний попит на три популярні групи товарів – “Ліки від застуди і ГРВІ”, “Ліки від кашлю” і “Знеболюючі” – невпинно зростає протягом останніх трьох років.
- Однак попит на категорію “Антисептики” ситуативно “підскочив” у 30 разів у березні 2020. Можна прогнозувати, що він не повернеться до попереднього рівня, однак буде стабільно підвищеним порівняно із минулими періодами.
Висновки
На цей час ми визначили такі тенденції на ринку:
- Протягом останніх трьох років (травень 2017 – квітень 2020 рр.) спостерігається зростання попиту як в цілому на придбання ліків онлайн, на бренди онлайн-аптек і агрегаторів, а також на категорії медикаментів. Після введення карантину у березні 2020 в усіх розглянутих категоріях відбувся ажіотажний сплеск попиту. У квітні він “охолов” і тренд повернувся у звичне русло;
- Завдяки режиму соціального дистанціювання, українці здолали “бар’єр першої онлайн покупки”. Надалі частина із них залишиться клієнтами онлайн-аптек.
- Серед аптек і агрегаторів явно виокремлюються компанії першого вибору – бренди, попит на які багатократно перевищує попит на інших гравців ринку.
- Аптеки і агрегатори змушені приділяти особливу увагу отриманню відвідувачів без залучення рекламних механізмів.
- Попит на категорію “Антисептики” у березні 2020 був ажіотажним, однак уже через місяць він “охолов”
- Попит на три категорії аптечних товарів (“Препарати від застуди та ГРВІ”, “Ліки від кашлю”, “Знеболювальні”) поступово зростає. Можна прогнозувати, що цей тренд продовжиться протягом наступних кількох років.